Kontaktinformation

Om kurset

Dato: 29. januar 2021

Pris

Kursuspris: Gratis

Det, og meget mere kan du få svar på, når EU-parlamentariker Karen Melchior stiller op til debat om EU’s digitale omstilling. Du er velkommen til at udfordre Karen med egne holdninger og tanker.

Debatten vil tage udgangspunkt i Kommissionens spritnye digitale udspil Digital Services Act og Digital Market Act. Med disse nye digitale strategier, håber Kommissionen på, at kunne tøjle de store teknologiselskaber til fordel for den enkeltes borgers datasikkerhed og det generelle konkurrencemarked. 

Christian Rømer Thulstup er inviteret til at udfordre Karen Melchior, mens radiovært og komiker Mette Frobenious vil moderere, for at sikre en god og nuanceret debat. Christian studerer til daglig Elektroteknologi på DTU med specialisering inden for robotteknologi. Desuden er han tiltrædende Næstformand for Polyteknisk Forening, studenterorganisationen for de studerende på DTU. 

Webinaret afholdes fredag den 29. januar kl. 10.00-11.00 og er for elever, lærere og andre interesserede. Arrangementet er offentligt, og alle i publikum inviteres til at deltage i debatten.

Tilmelding

For yderligere information kontakt Jakob Clausager Jensen, jcj@efterskolerne.dk

Lærervejledning
Forud for debatten vil vi anbefale, at eleverne har orienteret sig i nedenstående forberedelsesmateriale. Vi anbefaler, at I starter med at lytte til podcasten, da den giver en generel introduktion til ligestilling i EU. Vi opfordrer til at klassen opdeles i 3 grupper, hvor hver gruppe får tildelt hvert sit fokuspunkt. Artiklerne i forberedelsesmaterialet matcher de tre fokuspunkter. Dem kan eleverne med fordel tage udgangspunkt i, når de selv skal researche videre om deres tildelte fokuspunkt forud for debatten.

Forberedelsesmateriale

Lyt til denne podcast:

Europa i 20’erne. 5. afsnit, Er digitaliseringen kørt for Europa?

Læse disse artikler:

EU’s digitale udspil 

Borgernes rettigheder

Techgiganterne

Fokuspunkter
Opdel klassen i 3 grupper, og tildel et fokuspunkt til hver gruppe. Grupperne skal forud for debatten researche videre om deres tildelte fokuspunkt. Grupperne kan med fordel tage udgangspunkt i artiklerne og arbejdsspørgsmålene fra forberedelsesmaterialet. 

EU’s digitale udspil: 
1) Hvad er hovedtrækkene i EU’s Digital Service Act og Digital Market Act?
2) Hvad er problemet med de målrettede reklamer, der er på eksempelvis sociale medier?
3) Hvilke argumenter er der for/imod, at EU holder virksomhederne ansvarlige over for indholdet på deres platform og begynder at regulere indholdet på nettet?

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne. 

Borgernes rettigheder: 
1) Hvad gør EU for at sikre borgernes rettigheder på nettet?
2) Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og politisk propaganda? 
3) Hvad mener I, er hhv. individets og EU’s ansvar, når det kommer til at beskytte borgerne online? 

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne. 

Techgiganterne: 
1) Hvorfor er techgiganter som google og amazon ikke glade for EU-Kommissionens digitale udspil?
2) Hvordan vil EU sikre sig at techgiganterne/gatekeepers overholder lovgivningen? 
3) Hvilke argumenter er der for/imod at techgiganter har adgang til jeres dataoplysninger, når i benytter deres online-platforme?

Opgave: Udarbejd 3 spørgsmål til debattørerne.