Sundhedsstyrelsen anbefaler i dag kun, at man lader sig teste i situationer, når det kan have betydning for behandling af covid-19. Man anbefales at blive testet for covid-19, hvis man får symptomer på luftvejsinfektion og samtidig er i øget risiko for et alvorligt forløb med covid-19. Det er ikke skolens ansvar at sørge for test af elever og/eller personale, der er i målgruppen for test.

Der er ikke længere anbefalinger om selvisolation ved positiv test. Men man anbefales at blive hjemme, hvis man er syg, indtil man er rask igen. Skolerne bestemmer selv, hvorvidt ”hjemme” er på skolen eller hjemme ved forældrene. Hvis en test er positiv, men man ikke føler sig syg, behøver man ikke at blive hjemme. Er man sårbar, skal man naturligvis være opmærksom ved positiv test jf. ovenfor.

Der findes ikke længere specifikke retningslinjer for skolerne. Vi henviser til myndighedernes side for yderligere information.