Knap 32.500 elever er i år begyndt på landets 241 efterskoler, og netop nu er der travlhed med at tage godt imod de mange nye unge mennesker på skolerne. På langt de fleste skoler er der med sikkerhed også nye ansigter på lærerværelset.

Efterskoleforeningen udbyder hvert år et kursus til nye efterskolelærere, og der er fortsat ledige pladser på årets kursus. Vi opfordrer alle forstandere til at give et par nye lærere mulighed for at deltage i kurset, der giver netværk og styrket professionsetik. Det behøver ikke være en helt ny lærer – måske er overskuddet der først andet år, og der er kurset fortsat meget relevant.

Der er tale om et tredages kursus fra onsdag d. 16. november til fredag d. 18. november på Brogården, som koster 4.600 kr. inklusiv indkvartering og forplejning.

Kurset sætter fokus på de mange oplevelser, opgaver, frustrationer og overraskelser, nye efterskolelærere møder i hverdagen. Deltagerne får sammen med kolleger fra andre efterskoler mulighed for at fordybe sig i egen og andres hverdag. Det sker bl.a. gennem oplæg, gruppeøvelser og dilemmaspil.

Deltagerne hører om de formelle rammebetingelser, som efterskolelærere har i dag, og de værdier, som efterskolerne arbejder ud fra. Der er også fokus på de mange forskellige roller, som efterskolelærere har, ikke mindst rollen som kontaktlærer.

På årets kursus kan man bl.a. møde formand for Efterskoleforeningen Torben Vind Rasmussen, human fysiolog og ekspert i fysisk og mental trivsel Chris MacDonald, projektleder på Me&We Mie Juul Ingerslev samt komponist og pianist Rasmus Skov Borring.

Program og tilmelding her