Unilogin, er statens identifikationsløsning til skoleelever og ansatte, som i dag bruges til log-in på de fleste undervisningsportaler. I løbet af 2023 udfases Unilogin imidlertid for elever over 15 år samt alle ansatte. Skolerne skal derfor finde andre løsninger på log-in på relevante platforme. I den forbindelse kan man enkelt sagt vælge mellem to løsninger: 1) Vælge en såkaldt lokal IdP-løsning eller 2) gå over til at bruge MitID som log-in.

Styrelsen for It og Læring (STIL) har endnu ikke meldt en konkret tidsplan ud, men vi forventer, at ændringen træder i kraft senest ved skolestart i august 2023.

En lokal IdP-løsning skal leve op til en række krav, som er formuleret i ’National Standard for Identifikations Sikkerhed’ (NSIS). Skolerne kan her enten vælge at anmelde og oprette sin egen IdP-løsning eller købe sig til en central løsning hos it-kompetente udbydere.

Efterskoleforeningen har både været i kontakt med leverandører, der tilbyder at facilitere oprettelsen af skolens egen IdP-løsning og leverandører, der arbejder for at kunne udbyde en central løsning, som skolerne kan købe sig til på linje med øvrige databehandlerløsninger. Begge tilgange har fordele og ulemper.

Oprettelse og anmeldelse af egen IdP er et relativt tungt arbejde. Omvendt vil man i samme ”omgang” få styr på en væsentlig del af sin GDPR-dokumentation. Det vil kræve licens til et it-værktøj, hvor man dokumenterer, at skolens IdP-løsning overholder kravene.
En central leverandør-løsning kan aktuelt ikke tilkøbes uden, at skolen i forvejen er kunde eller bliver det, så leverandørens log-in bruges på tværs af skolens netværk, platforme og administration. Til gengæld er det i denne løsning, leverandøren, der tager sig af arbejdet med at anmelde og vedligeholde IdP-løsningen.

Hvis skolen vælger at bruge MitID som log-in, betyder det, at elever over 15 år skal bruge sit eget MitID til log-in på de tjenester, man før tilgik med Unilogin. Den løsning kræver, at alle elever har styr på MitID (både app og brugernavn) og, at eleverne har mobiltelefonen med i undervisningen i større omfang. Det bliver en tung løsning, som vi ikke kan anbefale.

Medarbejdere vil kunne blive oprettet i MitID-erhverv i løbet af 2023.

Alle efterskoler bør have fået information fra STIL om den forestående udfasning af Unilogin. Efterskoleforeningen anbefaler desuden, at skolerne snarest muligt kontakter deres netværksudbyder og forhører sig om, hvilke muligheder de tilbyder.