Flere efterskoler mangler en plan for, hvordan elevulykker håndteres. Det viser en rundspørge, som magasinet Frie Skoler har gennemført blandt de efterskole- og højskolelærere, der arbejder med farlig sport.

Det er derfor vigtigt, at man er opmærksom på de risici, der er forbundet med skolens ude- og indendørsaktiviteter. Ligesom man udvikler og vedligeholder en sikkerhedskultur på skolen, der har ejerskab hos både ansatte og elever.

Der er udarbejdet en skabelon til hjælp til udarbejdelse af sikkerhedsinstruks for de udeaktiviteter, skolen tilbyder. F.eks. cykelture, kano og kajak, badning og sejlads herunder SUP board og friluftsaktiviteter.

Skabelonen er redigerbar, så man kan udarbejde sin egen sikkerhedsinstruks.
Hent skabelonen

Forsikringsforhold
Forsikringsmægleren Willis oplyser, at risikoen er tænkt ind i Skoleforsikringsprogrammet som følge af, at risikofyldte outdooraktiviteter fylder meget på rigtig mange efterskoler.

Skolerne bør sætte sig ind i forsikringsbetingelserne og især være opmærksomme på, hvilke krav der stilles til sikkerhedsinstruks, eventuel maximalt deltagerantal og krav til underviseres uddannelse i den enkelte aktivitet.

Elevers sikkerhed

Sejladsregler