Ved skoleårets afslutning er der en række forhold, skolen skal være opmærksom på, hvis der f.eks. er ordblinde elever, der har medbragt computer. Det er vigtigt, at der er styr på overlevering af udstyr mellem forskellige uddannelser, så ordblinde elever ikke står uden hjælpemidler ved skoleårets begyndelse. Her gennemgår vi de vigtigste ting, I skal være opmærksomme på.

Elever, der ikke fortsætter på efterskolen
Elever, der har medbragt en computer med læse-skriveteknologi, der er bevilget via Børne- og Undervisningsministeriets SPS-ordning, skal tage computeren med videre til deres nye uddannelse, hvis de fortsætter på en anden efterskole, en fri- eller privatskole eller en ungdomsuddannelse. Det er den nye skole/uddannelse, der skal søge om en overflytningsbevilling i fagsystemet SPS2005, men I må gerne gøre skolen opmærksom på, at der kommer en elev med hjælpemidler.

Hvis eleven skal videre på folkeskole (eller eventuelt forlader uddannelsessystemet), skal startpakken sendes retur til Atea. I skal i den forbindelse afbryde eleven i SPS2005 – dernæst er det eleven, der skal sende computeren retur inden for tre måneder. Der kan hentes gratis fragtlabel hos Atea.

Elever, der begynder efter sommerferien
Nye elever, der medbringer en computer med læse-skrive-teknologi, der er bevilget via SPS-ordningen, skal have den overflyttet til jeres efterskole. Det gør I ved at oprette en ansøgning i SP2005 og bede om en overflytning. Det gælder for elever, der kommer fra fri- og privatskole og andre efterskoler.

Elever, der har fået bevilget computer i folkeskolen, har typisk afleveret den til kommunen i forbindelse med, at de skal på efterskole.

Hvis eleven har brug for både computer og IntoWords skal I ansøge herom. I skal vedhæfte elevens ordblindetest i SPS2005 og dernæst ansøge om computer og IntoWords. Vi har tidligere skrevet om, hvordan man kan få adgang til elevens ordblindetest, hvis eleven ikke har en kopi med. Der kan kun ansøges om computer, hvis forældrene underskriver en it-blanket, hvor de skriver under på, at eleven ikke selv har en computer. Denne it-blanket skal også vedhæftes i SPS2005.

Hvis eleven kun skal have licens til IntoWords, som dernæst lægges ind på elevens egen computer, kan I ansøge alene om licens. Også her skal elevens ordblindetest vedhæftes i SPS2005. Søger I kun programmet IntoWords, kan I bruge funktionen ”automatisk tildeling”, når I søger, så går bevillingen igennem med det samme. Husk, at I selv skal bestille licensen til IntoWords, når bevillingen er gået igennem.

Styrelsen bevilger ikke længere Appwriter, men alene IntoWords. Elever, der allerede har fået bevilget Appwriter kan fortsætte med at bruge licens dertil.

Læs mere om administration på efterskoler på styrelsens hjemmeside.

Skolelicens som supplement til startpakkerne
Vi opfordrer fortsat til, at efterskolerne investerer i skolelicenser på læse-/skriveprogrammer. Det vil typisk være Vitec’s CD-ORD og IntoWords eller WizKids AppWriter.

Hos Vitec er der rabat, hvis I oplyser, at I er en efterskole. Har I skolelicens, kan I oftest undgå at søge via SPS-ordningen, hvilket giver hurtigere og direkte adgang til læse-skriveteknologien, når der er behov for det.