Elever på efterskoler må fra 1. januar 2021 hverken ryge eller tage snus i skoletiden, heller ikke selv om de forlader skolens matrikel i løbet af dagen. Tidligere var der forbud mod rygning på skolens matrikel, men ikke et egentligt rygeforbud i skoletiden. Folketinget har i december vedtaget et lovforslag om, at der på efterskoler skal være forbud mod både rygning, elektroniske cigaretter, tobakssurrogater – dvs. snus - og urtebaserede rygeprodukter.

Rygeforbuddet gælder i skoletiden, mens skolerne selv må beslutte eventuelle regler for rygning i elevernes fritid. Det overlades ligeledes til lokal beslutning, hvorvidt lærerne og medarbejdere eventuelt skal omfattes af kravet. Det vil være op til skolerne at beskrive, hvilke konsekvenser det skal have at overtræde forbuddet.
Se det vedtagne lovforslag her.