Den 22. februar i år har alle skoler modtaget et brev, hvor det er præciseret, hvilke fordringer der kan inddrives gennem Gældsstyrelsens inddrivelsesportal, Fordringshaverportalen.

Skolepengerestancer er åbenlyst den vigtigste af de fordringer, der kan inddrives gennem portalen, men før efterskolerne kan benytte systemet, skal skolen oprettes i systemet. Denne procedure kan strække sig over et stykke tid og foregår i såkaldte ’vinduer’, hvor en gruppe ansøgere behandles samtidigt.

For at skolen kan blive godkendt i næste vindue, skal den sende en ansøgning om optagelse inden udgangen af marts. Skolen burde således kunne inddrive tilgodehavende til sommer.

I vores leksikon har vi beskrevet hvordan skolen skal ansøge om optagelse i portalen.