Efterskoler har særlige potentialer for at udvikle og arbejde med bæredygtighed og bæredygtighedskriser på konkrete måder, fordi eleverne lever på skolen, og fordi der er gode muligheder for åbne og deltagende projekter både i og uden for skolen.
Bæredygtighedskriserne kalder på udvikling af nye forståelser, ny viden og ny pædagogik. Aftenen lægger ud med et oplæg om nogle centrale pointer og diskussioner i forskningsfeltet uddannelse for bæredygtig udvikling (UBU), og fra mit ph.d. projekt.
Det handler bl.a om forholdet mellem viden om bæredygtighedskriserne og pædagogikker, der giver adgang til aktiv deltagelse. Det handler om skoleudvikling i et helskoleperspektiv, der ser på sammenhænge mellem skolens og lokalsamfundets grønne omstilling og elevernes læring, samt de fælles læreprocesser som udvikling af grøn skole kan give mulighed for. Og det handler om, hvordan man arbejder med dilemmaer og kompleksitet som bæredygtighedsproblemstillingerne fører med sig og forholdet mellem det muligt aktivistiske og det demokratiske.
Workshoppen giver mulighed for at skitsere egne bæredygtighedstiltag eller ideer til tiltag i et helskoleperspektiv og for at diskutere nogle af de problemstillinger og udfordringer som undervisning og skoleudvikling med fokus på bæredygtighed bringer med sig.
Nadia Raphael Rathje har lige indleveret en ph.d. om uddannelse for bæredygtig udvikling i skolens praksis. Hun forsker i forholdet mellem uddannelse og bæredygtighed og er lektor på Københavns Professionshøjskole. Hun har også været med til at starte og været skoleleder på Den Grønne Friskole på Amager.
Det foregår d. 7. november kl. 15.00-18.30 på Kastanievejens Efterskole.
Tilmeldingen foregår til bæredygtighedskoordinator Michael Thagaard, mth@efterskolerne.dk