Der gælder følgende:
I de fag, eleven skal op i, skal de afsluttende standpunktskarakterer i de skriftlige og mundtlige prøver gives forud for prøvens afholdelse.
Det anbefales, at karaktererne i de skriftlige prøver er afgivet senest d. 2. maj, da disse prøver afholdes d. 3., 4. og 5. maj.

I de fag, eleven ikke skal op i, og hvor den afsluttende standpunktskarakter ophøjes til prøvekarakter, skal karaktererne afgives tidligst d. 8. juni og senest d. 10. juni.

Senest d. 18. juni skal alle prøvekaraktererne for 9. og 10. klasse være indberettet elektronisk til karakterdatabasen. Det gælder i de fag
• som eleven har gået til prøve i (mundtlig og skriftlig)
• hvor standspunktskarakteren skal ophøjes til prøvekarakter (9. klasse: bundne prøver og udtræksprøver. 10. klasse: dansk, matematik og engelsk)
• hvor eleven i en prøve (mundtlig og skriftlig) har fået en lavere eksamenskarakter end hans/hendes standpunktskarakter. I de tilfælde ophøjes standpunktskarakteren til prøvekarakter.

Eleverne i 8. klasse skal ikke have foretaget en uddannelsesparathedsvurdering ved afslutningen af skoleåret, men skal i stedet have foretaget en vurdering senest 30. september i 9. klasse.

Tidslinje

Dato

Klassetrin

Afsluttende standpunktskarakter og prøvekarakterer

Uddannelsesparathedsvurdering (UPV)

2. maj

9. og 10.

Anbefaling: Afgivelse af de afsluttende standpunktskarakterer i de skriftlige prøver, som eleven skal op i til skolens kontor/sekretæren.

Senest 7. juni

9. og 10.

Skolen ajourfører de personlige og sociale forudsætninger i Optagelse.dk

Inden aflæggelse af de enkelte mundtlige prøver, dog senest 10. juni

9. og 10.

Afgivelse af de afsluttende standpunktskarakterer i de mundtlige prøver, som eleven skal op i, til skolens kontor/sekretæren.

Tidligst 8. juni og senest
d. 10. juni

9. og 10.

Afgivelse af de afsluttende standpunktskarakterer i de fag, som eleven ikke skal op i til skolen/sekretæren, som overfører dem til karakterdatabasen

10. juni

9. og 10.

Indberetning af alle de afsluttende standpunktskarakterer til karakterdatabasen.

Efter overførsel af de afsluttende standpunktskarakterer hentes karaktererne til Optagelse.dk. Herefter genereres automatisk en UPV.

Senest 14. juni

9. og 10.

KUI (den kommunale ungeindsats) har frist indtil d. 14. juni til at revurdere de elever, som søger en ungdomsuddannelse, som de er vurderet ikke-uddannelsesparate til.

Allersenest
17. juni

9. og 10.

Anbefaling: De elever som (måske) skal til optagelsesprøve til de gymnasiale uddannelser d. 18. juni får indberettet de karakterer fra deres prøver, som skal ophøjes til prøvekarakterer, så hurtigt som muligt. (se under 18. juni)

Senest 18. juni

9. og 10. klasse

Alle prøvekaraktererne være indberettet elektronisk til karakterdatabasen. Det gælder i de fag
• som eleven har gået til prøve i (mundtlig og skriftlig)
• hvor eleven i en prøve (mundtlig/skriftlig) har fået en lavere eksamenskarakter end hans/hendes standpunktskarakter. I de tilfælde ophøjes standpunktskarakteren til prøvekarakter.

Senest 23. juni

8. klasse

Indberetning af de afsluttende standpunktskarakterer, incl. prøvekarakteren, som er ophøjet fra standpunktskarakteren i det praktiske/musiske fag, som eleven skulle have været til mundtlig prøve i. Karaktererne indberettes elektronisk til karakterdatabasen, Børne- og Undervisningsministeriet.

30. september

9. klasse

Da eleverne ikke fik en uddannelsesparathedsvurdering ved afslutningen af 8. klasse skal de i stedet have en UPV af deres skole i begyndelse af 9. klasse.

OBS. UPV`en skal ikke indberettes til Optagelse.dk.

Orientering om UPV -sommer 2021

Vejledning til skoler om bekendtgørelse om aflysning af folkeskolens prøver i prøveterminen maj/juni 2021