Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

Danmark er lukket ned, og onsdag aften kom den ventede forlængelse af alle restriktioner. Fjernundervisningen på efterskolerne fortsætter altså frem til og med 7. februar. Vi er endda et sted, hvor vi ikke skal forvente, at vi helt automatisk bliver åbnet efter 7. februar. Eneste undtagelse for restriktionerne er de sårbare elever, som I vurderer, ikke fortsat kan blive derhjemme.

Vi forventer at den hjælpepakke, der kompenserer forældrenes betaling, bliver forlænget, så den gælder i hele nedlukningsperioden. Vi afventer en udmelding på det i næste uge.

Det bliver en lang og hård vinter for vores elever. For mange af dem har efterskolen været det fyrtårn, de har sat kursen efter - måske længe før konfirmationen. Her skulle det stærke fællesskab skabes. Her skulle fritidsaktiviteten have en ordentlig skalle. Her skulle nye oplevelser være med til at forme fremtiden. Og nu ligger eleverne derhjemme.

Fyrtårnet er nu jer, og I må ikke slukke lyset. I denne tid er det vores opgave at skrue op for lyset, så efterskolerne lyser stærkt for alle vores elever, selvom det er med afstand. Det er nu, at vi på efterskolerne skal holde fast i den gode energi og afvikle skøre, skæve og faglige aktiviteter og forløb, der skaber både adspredelse og energi for eleverne. Vi må som voksne være lysene i mørket, der skaber smil, glæde og forventninger om gensynet med det stærke fællesskab, der venter eleverne, når skolerne åbner igen.

Sidste forår klarede vi en nedlukningsperiode på ni uger, og vi gjorde det så godt, vi kunne. Med denne forlængelse kommer vi op på fem uger, så vi kan godt. Også fordi vi ikke har et alternativ.

"Den enkelte har aldrig med et andet menneske at gøre, uden at han holder noget af dets liv i sin hånd," skrev Løgstrup tilbage i 1956. Det er efterskolerne, der i dette skoleår holder en lille del af elevernes liv i deres hånd. Værn om det!

Efterskolernes generalforsamling
Set i lyset af restriktionerne og den forlængede nedlukning har bestyrelsen her til morgen truffet beslutning om at udsætte foreningens generalforsamling fra 6. marts til 29. maj. Vi vender tilbage med yderligere information.