”Jeg kunne ikke være gået direkte i gymnasiet.”

– Johannes Bjørgo, 15 år, går i 10. klasse på Ollerup Efterskole

”Jeg kom et år tidligere i skole og har altid klaret mig godt i skolen. Men jeg kunne ikke være gået direkte i gymnasiet, jeg havde brug for noget andet. Her på efterskolen har jeg fået et helt andet syn på verden og på, hvad jeg kan. Før i tiden var jeg meget sådan: ’Det ved jeg ikke, hvordan man gør, så jeg lader bare være. Her har jeg lært at sige: ’Så lad mig prøve det’. Så når politikerne siger: ’I behøver ikke tage 10. klasse, I behøver ikke at lære mere’, så er det rigtigt: Vi behøver ikke at lære mere på deres skala. Men her lærer vi at interagere med andre mennesker og forstå andre bedre. Her lærer vi, at vi lærer for os og ikke for andre eller for at få en god karakter. Og jeg vil bare sige, at den kreative form for undervisning, vi har her, er meget hårdere end normal boglig undervisning. Det kræver, at du arbejder virkelig hårdt og bruger dig selv meget mere.”
Videre med 10. Foto: Trine Bukh

Hannah Bormann fra Ollerup Efterskole har fået en helt anden lyst til at lære på efterskolen. Foto: Trine Bukh

”Mere læring for livet end læring for at få et 12-tal.”

- Hannah Bormann, 15 år, går i 10. klasse på Ollerup Efterskole

”Jeg har gået på en lidt kantet og meget boglig skole, så jeg valgte at tage 10. klasse på efterskole, fordi jeg gerne ville lære på nye mere kreative måder og prøve at tænke mere selv og ikke bare repetere det, jeg allerede har lært. Selvom vi ikke har ’plain’ matematik, lærer jeg jo en masse nyt om matematik, og hvad det kan bruges til sammen med andre fag som f.eks. samfundsfag, når vi har projekter – som f.eks. da vi skulle bygge bæredygtige husbåde til studerende. Før har jeg syntes, at læring var nederen. Her på efterskolen kan jeg virkelig godt lide at lære. Her føler jeg, at det mere er læring for livet end læring for at få et 12-tal. Det er også virkelig fedt, at vi lærer, at der er mere mange flere veje videre i livet, end vi måske troede, da vi startede.”
Videre med 10. Foto: Trine Bukh

Johannes Vognsgaard fra Ollerup Efterskole kan godt lide, at han på efterskolen får medbestemmelse. Foto: Trine Bukh

”Jeg bliver mere mig.”

- Johannes Vognsgaard, 16 år, går i 10. klasse på Ollerup Efterskole

”Jeg kunne godt lide min gamle skole og ville gerne afslutte 9. klasse der. For mig er det at tage på efterskole i 10. klasse muligheden for et fedt år, hvor jeg bliver mere mig. Jeg kan godt lide at have medbestemmelse, at få lov til at undersøge tingene selv og være med til at skabe noget. Det har jeg været vant til fra friskolen, men jeg kan mærke, at lærerne her på efterskolen har endnu flere redskaber og metoder, end jeg har været vant til. Jeg føler mig meget tryg ved, at lærerne har tænkt alle vores forløb igennem og virkelig vil noget med dem sammen med os. Det gør også, at vi som elever får mere overskud. Jeg tror bare kort sagt, at vi bliver bedre til at lære – at vi får flere værktøjer til at lære og overskue og overkomme det, vi skal på en ungdomsuddannelse bagefter.”
Videre med 10. Foto: René Holm Hansen

Noa Viemose går på Viby Efterskole, hvor hun får en større forståelse for, hvem hun er som person. Foto: René Holm Hansen

”Her lærer jeg noget helt andet end i folkeskolen.”

- Noa Viemose, 16 år, går i 10. klasse på Viby Efterskole

”Jeg valgte 10. klasse på efterskole, fordi det giver mig muligheden for et år, der skiller sig ud. Jeg ved ikke, om du nogensinde har prøvet at sidde foran en person, som virkelig er passioneret, og ikke bare gør noget, fordi de skal? Sådan er lærerne på VibyX! Her lærer jeg noget helt andet end i folkeskolen. Jeg kunne godt tænke mig at starte mit eget projekt eller firma en dag, og det føler jeg, at jeg lærer på VibyX. Det er virkelig fedt, at vores skole har tre forskellige typer 10. klasse, og at de er gode til at hjælpe en til at finde ud af, hvilken retning der passer til dig. Efterskole er noget unikt, det er en dannelsesrejse. Det er det her år, der bare siger kapow! Det her år kommer jo ikke kun til at kunne mærkes på din viden men også på din person. Det giver dig en større forståelse af, hvem du er som person.”
Videre med 10. Foto: Trine Bukh

Robin Oosterbaan går på Ollerup Efterskole. Han nyder, at der også er plads til det kreative i undervisningen. Foto: Trine Bukh

”Jeg var lidt træt af at gå i skole.”

– Robin Oosterbaan, 16 år, går i 10. klasse på Ollerup Efterskole

”Jeg var lidt træt af at gå i skole og tænkte, at efterskole var noget for mig. Jeg har altid haft det sådan, at hvis jeg havde mulighed for at proppe noget kreativt ind skolen, så gjorde jeg det. Og så kommer jeg her på efterskolen, hvor lærerne siger, at man skal putte det kreative ind. Det er så fedt! Og når lærerne er en del af det, lærer jeg også en masse nye redskaber til det. Jeg har fundet ud af, at hvis jeg får dækket mit behov for at gøre noget med hænderne og være kreativ, er det nemmere for mig at lave alt det andet – så er det også nemmere for mig at få læst. Det er så fedt, at lige meget, hvad vi laver her, giver det mening. Det er så meget mere tilfredsstillende at lære noget, som lærerne ikke bare har fundet i en bog.”
Videre med 10. Foto: Trine Bukh

Katrine Schovsbo går på Viby Efterskole, hvor hun bl.a. sætter pris på, at der er mulighed for at debattere. Foto: Trine Bukh

”Vi er ikke bare elever, der får viden af læreren.”

– Katrine Schovsbo, 16 år, går i 10. klasse på Viby Efterskole

”Jeg valgte at gå i 10. klasse på efterskole for at få et år, hvor jeg kunne udvikle mig socialt og have en masse musik og teater. Jeg valgte Viby10F, fordi det her med faglig fordybelse lød rigtig spændende. Jeg oplever, at vi har rigtig meget medindflydelse på undervisningen og ikke bare er elever, der får viden fra læreren. Jeg kan også godt lide, at vi har meget mere mulighed for at debattere, end jeg tidligere har været vant til i skolen, og at der ikke nødvendigvis er et forudbestemt svar, vi skal komme frem til. På efterskolen oplever jeg, at du lærer, hvordan du er i sammenhæng med andre mennesker og lærer at forstå, at der både skal være plads til individet og til det store fællesskab.”