Den 21. juni 2005 blev i folketinget vedtaget en lov om børneattester og samme dag udstedte undervisningsministeriet en bekendtgørelse om indhentelse af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af personer i visse skoler og visse frivillige foreninger.
Bestemmelserne omfatter også efterskoler og gælder for ansatte, der som led i udførelsen af deres opgaver, skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Særligt nævnes bl.a. ledere, lærere, pedeller, studerende i praktik samt afløsere og vikarer på nævnte områder.
Ved ansættelse af medarbejdere for en periode af mere end 3 måneder eller ved gentagen anvendelse (mindst 3 tilfælde) af en person i mere end 14 dage, skal der indhentes en såkaldt ”§36-attest” i Det Centrale Kriminalregister. Børneattester kan hentes digitalt på www.politi.dk
Pågældende person skal skriftligt meddele samtykke til, at attesten indhentes.
Hvis skolen undlader at indhente børneattest, kan den drages til ansvar i henhold til straffeloven (bøde).