Formålet med EP skolevalget er at sætte fokus på Europa-Parlamentsvalget, som afholdes i alle EU's 27 medlemsstater. Eleverne stifter bekendtskab med de politiske partier, der er opstiller til EP-valget 2024, samt hvilke europæiske grupper de danske partier sidder i i Europa-Parlamentet.

Valget afholder skolen enten digitalt eller ved fysisk afstemning i løbet af april måned.

De deltagende skoler skal stille med en kontaktperson, som sørger for indberetning af valgresultatet via link, der sendes til de deltagende skolers kontaktpersoner.

Valghandlingen:
Hver skole får tilsendt et valgkort, som kan printes, hvis man vælger at afholde et fysisk valg.
Man kan også afholde digitalt valg via VIGGO, Mentimeter og lignende. Efterskolerne kan opsætte valget for jer i Mentimeter og sende unik link og kode tilpasset jeres skole.
Se eksempel her - skriv koden 11554102

Valgresultatet
Resultatet af jeres skolevalg indsendes via et link I får tilsendt.
Resultatet af EP-skolevalget offentliggøres den 1. maj til den sidste af 11 EP debatter afholdt på efterskolerne. Spidskandidat debatten den 1. maj afholdes på Rejsby Europæiske Efterskole.
Læs mere om Efterskolernes EP-debatter her

Tilmelding
Skolerne tilmelder sig EP-skolevalget ved at skrive til Jakob Clausager Jensen, jcj@efterskolerne.dk med navn på kontaktperson og antal deltagende elever på skolen.