Hvad er EU? Og hvilken rolle skal EU have i fremtiden?

En interaktiv dag om EU med politikere fra Folketinget og Europa-Parlamentet.

Ved en række besøg på efterskoler og friskoler sætter Europabevægelsen sammen med eleverne fokus på hvad EU ifølge eleverne bør fokusere på i fremtiden.

Dagen vil starte til en morgensamling, hvorefter programmet introduceres af Europabevægelsen med eksperter og politikere, som vi har med til dagen.

Ved næste aktivitet deler vi eleverne op på klasse niveau og laver dilemmaspil, quizzer, walk & talk og interaktive øvelser med eleverne.

Afslutningsvis mødes eleverne i fællessalen med kåring af vindere fra dagens konkurrencer og en fælles afslutning.

Foreslået program:

8.20 – 8.30     : Introduktion til dagens program.

8.30 – 8.45     : Hvad er EU?

8.45 – 10.00   : Dilemmaspil om Europas fremtid.

10.00 – 10:30 : Forfriskning.

10:30 – 11:30 : Quizzer og walk & talk om Europas Fremtid.

11:30 – 12:00 : Fælles kåring af quizvindere og afrunding.

Ovenstående program er et udkast, der rettes til efter ønsker fra de enkelte skoler.

Hvad det indebærer for skolerne

For at kunne afvikle programmet skal skolerne stille med elever og lokaler til et formiddagsprogram på en dag, der udvælges i samarbejde mellem Europabevæelsen og de enkelte skoler.

Tidspunkt for gennemførsel

Arrangementet afholdes i foråret 2022.

Europabevægelsen