Aktiviteten kan blandt andet være politiske debatarrangementer, Frirumsdebatter, ungdomsmøder med europæiske unge, kulturaktiviteter, gæsteforelæsere og så videre. Pengene er bevilliget af Europa-Nævnet. Henvendelsen vil blive vurderet ud fra følgende kriterier, hvoraf de to første er et krav:
  • Oplysning og debat om EU og det europæiske fællesskab
  • Alle skolens elever deltager
  • Gerne et åbent arrangement (lokale, forældre mm.)

Man får svar på henvendelse om støtte indenfor 24 timer.

Følgende tilbud er tidligere blevet benyttet:

1. EUROPAS GENFORENING: EN RAPPORT FRA DRØMMELAND
v/Anne Haubek, journalist og foredragsholder
Da EU optog de tidligere kommunistiske lande fra Central- og Østeuropa forandrede det EU på en måde, ingen havde forestillet sig. Dengang var der bevægende skåltaler om Europas genforening og historiens vingesus, men nu godt 15 år senere, står det klart, at der stadig findes et Vest og et Øst i Europa.  Mange af de ’nye’ medlemslande har store problemer med korruption, politisk indblanding i retsvæsen, og undertrykkelse af uafhængige medier er en del af hverdagen. Samtidig lever millioner i regionen stadig i udsigtsløs fattigdom. Mange savner endda i dag den kommunistiske tid.
Journalist og foredragsholder Anne Haubek har de seneste år rejst Central- og Østeuropa tyndt med bus og tog og talt med Østeuropæerne om deres hverdag, hvordan de ser EU og hvilke forhåbninger de har for fremtiden. Og det er tydeligt, at der i dag stadig er langt mellem østeuropæerne og vesteuropæerne i Europa.
Anne Haubek har i næsten 25 år været journalist i DR, hvor hun bl.a. i en årrække var redaktør og vært på P1s Europamagasin ’Europa lige nu’ og vært på Orientering i P1. Hun arbejder nu som freelancejournalist, ordstyrer og foredragsholder.
Foredraget kan tilpasses specifikke temaer eller undervisningsforløb.
www.annehaubek.dk

2.FOREDRAG: LAD OS TALE OM EUROPA
Foredraget Lad os tale om Europa tager udgangspunkt i Elena og Peter Lauge Askløfs historier, film og billeder fra det Europa, de har mødt på deres mange rejser siden 2013.
I marts 2019 kom de hjem fra endnu en lang rejse, hvor de gik i dialog med unge i hele Europa om de største problemstillinger i Europa lige nu, nemlig klima, identitet, migration, arbejdsløshed og EU’s fremtid. I foredraget indfører de jer i Europas store udfordringer gennem historier og videoer om unge europæere, der enten er aktivistisk engagerede i disse problemstillinger eller personligt ramt af dem. I skal blandt andet til den spanske ørken, hvor en gruppe unge europæere lever off-grid i kampen for den bæredygtige omstilling. I skal forbi unge grækere, der med nye civile initiativer skaber et værdigt og samfundsengageret liv trods arbejdsløshed. Og når I kommer til Polen viser den polske ungdom os, at højrefløjen og venstrefløjen har forskellige visioner for Europa; til højre ønsker man et lukket Europa opdelt i stolte nationer og til venstre ønsker man et åbent Europa forenet i mangfoldighed. Derudover sætter de ansigt på udfordringer med nationalisme, migration og på hvad det vil sige at være ung i Europa i dag. Kontakt@voreseuropa.dk

3. ROLLESPIL OM EU - OPLYSNINGSFORBUNDET DEMOKRATI I EUROPA
Faglig og intuitiv læring om EU's institutioner og udfordringer. DEO har udviklet fire rollespil, hvor eleverne får lov til at agere politikere for en dag. Spillet om EU’s fremtid, Spillet om EU-Parlamentet, Bordering Brexit samt Kampen om klimaet. EU står overfor mange svære udfordringer, og dine elever kan nu prøve at være en del af løsningen. Varigheden er 5 lektioner á 45 min og fungerer bedst med 55 til 110 deltagere. Læs mere om DEO’s rollespil her.

Europa arrangementet på skolen skal gennemføres i 2021.

For at søge om tilskud til arrangementet så send en e-mail til Jakob Clausager Jensen, jcj@efterskolerne.dk eller ring 22361153.