Formål
Det er dannende og lærerigt at rejse! Men rejser er også et oplagt emne at drøfte i forhold til klima. Efterskoleforeningens internationale udvalg ønsker med seminaret at skabe rum for dialog og kvalificering af skolernes rejser. Vi ønsker at diskutere dilemmaerne og prioriteringerne - og eventuelt forandringer - i forbindelse med rejser og studieture.
Herudover ønsker vi at undersøge, hvordan man som skole kan arbejde med elevernes globale dannelse, hvor der skabes rum for tilegnelse af interkulturelle kompetencer samt erfaring og forståelse for verdens vidt forskellige regioner, kulturer og sprog.

Undervisere og skoleledere

09.00 Registrering og kaffe/te med bolle

09.30 Velkomst
v/Lone Greve Petersen, næstformand i Efterskoleforeningen

09.40 Global dannelse: Praksis og potentialer på danske efterskoler
v/Iben Jensen, professor ved Aalborg Universitet

11.00 Hvordan rejser man med de mest bæredygtige fodspor?
v/Stefan Bruse thor Straten, projektleder CONCITO – Danmarks grønne tænketank

11.30 Bæredygtighed og global dannelse
Hvad er formål og hensigt med rejsen, og hvordan skaber man mest mulig læring i valg og udformning af rejsen?
1. Globalt orienterede rejser - Global Citenship Programme
v/Anders Schultz, Rysensteen Gymnasium

2. Rejser og kulturmøder i Europa
v/Rejsby Europæiske Efterskole

3. Afrika og charity rejser
v/Carsten Morsbøl, Horne Efterskole

12.30 Frokost

13.20 Global dannelse hjemme på skolen
1. Hvordan kvalificeres rejserne af den faglige undervisning?

2. Hvordan kvalificeres global dannelse i undervisning og efterskoleliv?
v/Kirsten Bruun, Flakkebjerg Efterskole

3. Hvordan kvalificeres global dannelse i relation til to-sprogede, grønlandske eller/og internationale elever samt volontører på skolen?
v/Ranum Efterskole College

14.20 Pause

14.30 Debat: Bæredygtighed vs Globalt udsyn
Deltagerne bliver sat overfor en række dilemmaer omhandlende global dannelse, bæredygtighed og rejser, som skal debatteres i grupper/plenum.

16.00 Afslutning

Praktiske oplysninger
Kursussted: Eisbjerghus Internationale Efterskole, Eisbjergvej 2, 5580 Nørre Aaby

Tid: Mandag den 21. september 2020