Børn og unge skal nu og i fremtiden både lære om bæredygtighed og at være bæredygtige. Det stiller krav til efterskolerne. Med den stærke tradition for velfærd og ansvarlighed har Danmark muligheden for skabe et trygt og bæredygtigt samfund, hvor fremtidige generationer ikke blot vil kunne overleve, men også trives. Vi kan være med til at sikre, at børn og unge samt dem, der endnu ikke er født, ikke skal bøde for konsekvenserne af utilstrækkelig handling i forhold til den grønne omstilling. Bredt forstået er bæredygtighedsudfordringerne derfor fundamentale livsvilkår, og efterskolerne er centralt placeret i den danske skoleverden, og vi kan bidrage til, at vores unge får mulighed for at engagere sig i omverdenen. Undervisningen skal blandt meget andet tilstræbe, at eleverne bliver i stand til og får mod på at udføre faktiske handlinger, som kan understøtte den bæredygtige udvikling.
Job-shadowing mobiliteten foregår på en af de bedste og grønneste Eco-Schools i Holland, hvor deltagerne skal hente praktisk inspiration og udveksle erfaringer med de hollandske lærere og ledere på skolen. Som en del af job-shadowing mobiliteten skal deltagerne mødes med professor Arjen Wals fra universitetet i Wageningen. Arjen Wals er én af Europas førende forskere på området for undervisning, kreativitet og bæredygtighed.
Se program og tilmelding her