Workshop

Med workshoppen vil Crossing Borders (CB) styrke de unges viden, forståelse og engagement samt deres opfattelse af dem selv som ansvarsfulde globale medborgere med et kritisk og nytænkende mindset.
Workshoppen udbydes i 2024 og varer som udgangspunkt 3-4 timer (inkl. pauser), men kan tilpasses den specifikke skoles skema. Eleverne vil få det største udbytte af workshoppen, hvis de har set dokumentaren inden workshoppen. Crossing Borders har adgang til filmen, og deler et link med skolen når workshoppen er aftalt.
For bestilling af workshop kontakt: Mia Toftdahl Olesen, miatoftdahl@crossingborders.dk
Indhold:
Dokumentaren omhandler produktionen af palmeolie i Indonesien, hvor instruktøren Dan Säll over 8 år har fulgt omstillingen til miljøvenlig palmeolie på den delvist danskejede plantage United Plantations på Borneo. Plantagen har i samarbejde med Københavns ZOO etableret en biodiversitetsafdeling på plantagen, og dokumentaren giver et vigtigt perspektiv på hvordan industri og naturbevarelse kan samarbejde om at skabe de bedst mulige betingelser for mennesket og planeten.
Der er palmeolie i ca. hvert 3. produkt i supermarkedet, og Palmeolieindustrien har længe været udskældt for at fælde regnskov og true dyrelivet. Men samtidig er palmeolien også en yderst effektiv råvare på grund af det høje udbytte pr. dyrket areal og dens mangfoldige anvendelighed i bl.a. fødevarer og kosmetik.
På workshoppen vil CB arbejde med verdensmål 15: Livet på land, og verdensmål 12: Ansvarligt forbrug og produktion. CB vil med diverse interaktive øvelser, rollespil og gruppearbejde bl.a. komme ind på temaer som rollen og udfordringerne som ansvarsfuld forbruger, hvordan vi kan finde løsninger på klodens miljø og ressource udfordringer, og om industrielt landbrug rent faktisk kan eksistere i produktiv og fredelig sameksistens med naturen. Bør industrien eksisterer på naturens præmisser, eller må naturen eksisterer på industriens? Og hvordan kan vi med videnskab, teknologi og dedikation skabe produktionsformer der tilgodeser både mennesker og andre arter på planeten, og virksomheders bundlinje?
Workshoppen er støttet af Novo Nordisk Fonden.