Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne

I mange år har danske efterskoler taget imod elever fra Grønland. Mere end 25 procent af en årgang rejser hvert år til Danmark for at gå på efterskole. Efterskolerne er dermed en vigtig medspiller for det grønlandske skolesystem, som Selvstyret både regner med og satser på. Og derfor er samarbejdet med Grønland også et samarbejde, vi som skoleform skal prioritere og udvikle i fremtiden. Til gavn for både de unge, der kommer til Danmark på efterskole og de unge danskere, der helt konkret mærker rigsfællesskabets mangfoldighed i skolens fællesskab
Efterskolerne på besøg i Grønland

Efterskolernes formand Torben Vind Rasmussen og den grønlandske minister for uddannelse, kultur, idræt og kirke, Peter P. Olsen. Privatfoto.

Det er ikke altid let at have grønlandske elever, og det er ikke altid let at være grønlandsk elev på en dansk efterskole. Men vi skal finde veje til fortsat at være en aktiv del af det grønlandske skolesystem. Også selv om vi med stigende ventelister godt kan fylde sengene op med danske unge, der i rigtig god tid har meldt sig til skolen.

I denne uge er vi en mindre delegation, der er rejst til Grønland for at få en fornemmelse af den kulturbaggrund, grønlandske unge har med sig, når de kommer til Danmark. Mange stærke indtryk har allerede sat sig stærkt på nethinden. Grønland er er enestående land med en ekstrem storslået natur og et imødekommende folk, der for manges vedkommende er stærkt optaget og afhængig af naturen på en radikal anderledes måde, end vi er i Danmark . Det er også et land med en meget kort skole- og uddannelseshistorie, som fortsat har brug for – og vilje til – at samarbejde med Danmark om undervisning og videregående uddannelse, herunder efterskolerne. Vi fortsætter det gode samarbejde!

Rigtig god efterårsferie.
Efterskolerne på Grønland - Nordlys