FIC Ungdom har siden 2012 afholdt Ungdommens EU-Topmøde på Christiansborg. På Topmødet skal de unge finde på løsninger til politiske problemstillinger. Ungdommens EU-Topmøde har til formål at give deltagerne forståelse af EU medlemslandenes indflydelse på EU på en interaktiv og inddragende måde. Eleverne får indblik i, hvordan det foregår, når 27 lande skal blive enige om fælles beslutninger. Eleverne får lov at mærke på egen krop, hvordan politiske forhandlinger, intriger og samarbejde på tværs af grænser foregår, når alle lande har forskellige interesser og regeringer. Det handler om at finde balancen mellem kompromisløsninger og det at skulle bibeholde befolkningens opbakning i hjemlandet.
Alt dette skal eleverne have in mente, når de skal forhandle sig frem til løsninger via god argumentation, kompromisser og alliancedannelse. Til topmødet arbejder deltagerne med reelle EU-problematikker ud fra et overordnet tema. Temaer fra tidligere topmøder har bl.a. været "EU og Rettigheder" og "EU og Klima". Deltagerne inddeles i ministerråd som til et virkeligt topmøde og får ligeledes et EU-land, de repræsenterer eller bliver EU journalister, der skal holde øje med politikerne, samtidig med at lære om EU's institutioner og politikker. Rollespillet simulerer et en række EU-institutioner: Det Europæiske Råd, Ministerrådet samt Europa-Parlamentet. Rollespillet vil give eleverne mulighed for at udforske og tilegne sig ny viden gennem sjov og leg.

Det praktiske
FIC's arrangørerne kommer ud på skolen
Antal spillere: min 27 og max 167 elever kan deltage i et rollespil.
Antal spilleledere: 1-6 undervisere fra skolen (alt efter antal deltagende elever)
Tidsforbrug: kl. 11.00-16.00, 5 timer (inklusive frokostpause)

Vejledende tidsplan
11.00 Velkomst og Introduktion
11.15 Møde i landedelegationerne
11.45 Frokost og pause
13.00 Møde i ministerrådene
15.00 Præsentation af løsningsforslag
15.20 Møde i landedelegationerne
15.30 Afstemning om endeligt fælles charter
15.50 Afslutning og evaluering

*Bemærk at rollespillet er et frivilligt tilbud fra FIC Ungdom, og derfor helt gratis.

For interesse bedes i kontakte Saif Shahbaz (Projektleder i FIC) på saif.shahbaz@fic.dk (skriv at I bestiller gennem Efterskolerne).