Af Louise Grønkjær

FN's verdensmål optager flere og flere efterskoler. En af de skoler, som har integreret verdensmålene i hverdagen, er Oure Efterskole, som sammen med Oure Kostgymnasium og Oure Højskole udgør Skolerne i Oure.

Skolerne i Oure arbejder blandt andet målrettet med verdensmål 12, som handler om at sikre bæredygtigt forbrug og produktionsformer, og verdensmål 13, som går ud på handle hurtigt for at bekæmpe klimaforandringer og deres konsekvenser. Skolerne har desuden Det Økologiske Spisemærke i guld og anvender 97 procent økologiske råvarer.

Den indsats modtager de nu hæder for. Skolerne i Oure er nemlig nomineret til Årets Økopris Foodservice, som uddeles af Økologisk Landsforening. Det skriver fagmediet Økologisk

"I Oure går bæredygtighed og økologi hånd i hånd, og det er ikke kun i køkkenerne, at de har fokus på økologi, bæredygtighed og verdensmålene. Skolernes ledelse og undervisere arbejder også målrettet inden for disse områder,” hedder det i Økologisk Landsforenings begrundelse for nomineringen.

Skolerne i Oure er én af tre kandidater til Økoprisen 2019. De to andre nominerede er hotelkæden Sinatur – Hotel og Konference samt Frugtformidlerne. Vinderen kåres på Økologisk Topmøde 24. oktober.

Så mange elever og ansatte bespiser Skolerne i Oure hver dag via to køkkener