Som efterskole deltager man gennem Efterskoleforeningens årlige anmodning hvor hver skole anmoder om et antal mobiliteter til skolens ansatte. Mobiliteterne kan være kurser i Europa eller job-shadowing, hvor man som lærer følger en lærer fra en europæisk skole.

Transport, ophold, bespisning og kursusafgift dækkes af Erasmus+ bevillingen med faste takster. Løn- og vikarudgifter samt forsikring skal dækkes af skolen. 

Ønsker man som skole at deltage i Efterskoleforeningens Erasmus+ konsortium for perioden juni 2026 til august 2027 skal man tilmelde sig Efterskoleforeningens anmodning senest 15. januar 2026. - Tilmeld her

Der afholdes digitalt informationsmøde 13. januar kl. 12.00. Tilmeld infomødet her

Som skole skal man registrere sig i Organisation Registration System (ORS) for at få tildelt et OID-nummer. Det er et krav at man som skole skal have et OID nummer for at kunne modtage midler gennem Erasmus+ programmerne.

Da interessen er meget stor for at benytte Erasmus+ til efteruddannelsesaktiviteter på efterskolerne, skal man forvente, at der kun kan bevilliges to-tre mobiliteter per skole.

For spørgsmål om Erasmus+ kontakt Jakob Clausager Jensen, jcj@efterskolerne.dk, 22361153

Aktiviteterne er støttet af EU's uddannelsesprogram Erasmus+ 

Efterskoleforeningens kursus tilbud i Europa

LISTEN OPDATERES LØBENDE MED NYE KURSER/JOB-SHADOWING AKTIVITETER

Da interessen for at benytte Erasmus+ til efteruddannelsesaktiviteter på efterskolerne er meget stor, skal man forvente, at der kun kan bevilliges to mobiliteter per skole. 

1. Job-shadowing til international kostskole - Tilmelding: Freiburg 25-27. februar 2026 (25. og 27. benyttes til rejsedage)
Hvordan arbejder man med frivillighed og global dannelse i et kostskolemiljø?
Vi besøger UWC Robert Bosch College i Freiburg Tyskland, hvor vi vil sætte fokus på frivillighed og hvordan man kan udnytte kostskoledelen til at skabe rum for elevernes globale dannelse. 
Det, der adskiller UWC-skolerne fra andre internationale skoler, er den diverse gruppe af elever, der kommer fra hele verden og med meget forskellige baggrunde for at lære og bo sammen og for sammen at leve UWC-missionen: ”To make education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future”. United World College har 18 skoler, som er fordelt på fire kontinenter. UWC Robert Bosch College er blevet skabt i 2014 i samarbejde mellem ’Deutsche Stiftung UWC’ samt af ’Robert Bosch Stiftung’ og der går ca. 200 elever i alderen 16-19 år. Skolen har et særligt fokus på bæredygtighed, som er afspejlet i det akademiske, livet uden for klasseværelserne samt de arkitektoniske valg, man har truffet, da man byggede skolen. Mangfoldighed og forskellighed er skolens vigtigste mål, hvilket betyder at over 90 nationaliteter, som snakker mere end 60 sprog og repræsenterer all religiøse grupper går på skolen. På Robert Bosch College arbejder man med frivillighed gennem CAS programmet. CAS står for Kreativitet, Aktivitet og Service. En gang om ugen engagerer de studerende sig i et af disse tre områder, ikke blot for at lære Freiburg og dens mange sociale og kulturelle institutioner at kende, men også for at fremme deres egne lederevner. I øjeblikket tilbyder skolen 70 aktiviteter, hvoraf mange er initieret og organiseret af studerende. 

2. EU kursus i Bruxelles omhandlende EU og det europæiske fællesskab - Tilmelding: Bruxelles 15-17. april 2026 (14. og 17. benyttes til rejsedage)
Formålet med kurset er at give kursisterne en bred viden om EU’s institutioner, det daglige arbejde i Bruxelles samt nuværende og fremtidige problemstillinger indenfor det europæiske fællesskab. Herudover hvordan man som underviser kan kvalificere undervisningen omhandlende EU i forhold til at kunne skabe sammenhæng mellem de politiske beslutningsprocesser i EU og Danmark, samt refleksion over Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde. Der vil ydermere være fokus på hvordan man som skole kan arbejde med EU i undervisningen samt i skolens hverdag. Vi skal mødes med embedsmænd og politikere i EU Kommissionen, Rådet, Europa-Parlamentet, Den Danske Ambassade og Huset for Europæiske Historie.

3. Tyskkursus i Berlin målrettet sprog, kultur og samfundsforhold – Tilmelding: Berlin 26.-29. maj 2026 (25. og 29. benyttes til rejsedage)
Kursus målrettet tysklærere med fokus på tysk sprog, kultur og samfundsforhold, men med et hovedfokus på Berlin. Kurset gennemføres på tysk og er for undervisere.           
Formål med kurset er at give deltagerne viden om Berlin med fokus på byens omskiftelige status, historie og kultur. Der vil udover kursuslederen også være gæsteundervisere på kurset.
Kurset gennemføres på Den danske ambassade i Berlin, og der vil være besøg mange steder i Berlin. Herudover vil der blive et skolebesøg på en skole i Berlin.

4. Kursus og kontaktseminar med fokus på Estlands skole success – efterår 2026 
Formålet med kursus og kontaktseminaret er at undersøge hvorfor Estland klarer sig så godt i PISA målingerne og hvad der sker når skolen bliver sat fri. Herudover vil der være fokus på skolens arbejde med global dannelse i undervisningen og på rejserne i Europa. Der vil være rig mulighed for det personlige møde mellem den enkelte kursist og lærere fra andre europæiske lande. På kurset vil der være fokus på best-practice i forhold til rejser og online samarbejde som en del af elevernes undervisning. Der vil være rigeligt med samarbejdspartnere fra skoler i hele Europa til alle deltagerne.
Målgruppe: Undervisere og ledere fra efterskoler og skoler i Europa med elever i alderen 15-17år.

5. Experiencing Belfast and Brexit: Understanding Divisions to Build European Unity – 21.-26. September 2026 (20. og 26. er rejsedage)
The course dives into Ireland’s long history of division and explores how Brexit has affected its relationship with the EU. We’ll also discuss separatist movements across Europe and how teachers can approach these topics in the classroom. We’ll examine the impact of Brexit on both sides of the border and consider the role of social media in shaping public opinion on Brexit and the peace process. From tracing the conflict’s origins in the Middle Ages to its modern-day implications, participants will gain insights into the complex political and religious tensions between England and Ireland, which have been reignited by Brexit. The course’s highlight is a full-day trip to Belfast, where participants will experience the differences between the Republic and Northern Ireland firsthand. The “Tour of the Murals” will provide insight into both Catholic and Protestant viewpoints. https://www.teacheracademy.eu/course/divisions-eu-history/ 
Målgruppe: Undervisere og ledere fra efterskoler og skoler i Europa (intermediate English (B1+))

6. Job-shadowing til international kostskole i Italien – forår 2027
Hvordan arbejder man med global dannelse i et kostskolemiljø?
Vi besøger UWC Adriatic i Italien, hvor vi vil sætte fokus på hvordan man kan udnytte kostskoledelen til at skabe rum for elevernes globale dannelse. 
Det, der adskiller UWC-skolerne fra andre internationale skoler, er den diverse gruppe af elever, der kommer fra hele verden og med meget forskellige baggrunde for at lære og bo sammen og for sammen at leve UWC-missionen: ”To make education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future”. United World College har 18 skoler, som er fordelt på fire kontinenter.  Mangfoldighed og forskellighed er skolens vigtigste mål, hvilket betyder at over 90 nationaliteter, som snakker mere end 60 sprog og repræsenterer all religiøse grupper går på skolen. 
Målgruppe: Undervisere og ledere fra efterskoler

7. EU-kursus i Bruxelles omhandlende EU og det europæiske fællesskab – forår/efterår 2027 
Formålet med kurset er at give kursisterne en bred viden om EU’s institutioner, det daglige arbejde i Bruxelles samt nuværende og fremtidige problemstillinger indenfor det europæiske fællesskab. Herudover hvordan man som underviser kan kvalificere undervisningen omhandlende EU i forhold til at kunne skabe sammenhæng mellem de politiske beslutningsprocesser i EU og Danmark, samt refleksion over Danmarks deltagelse i det europæiske samarbejde. Der vil ydermere være fokus på hvordan man som skole kan arbejde med EU i undervisningen samt i skolens hverdag. Vi skal mødes med embedsmænd og politikere i EU Kommissionen, Rådet, Europa-Parlamentet, Den Danske Ambassade og Huset for Europæiske Historie.
Målgruppe: Undervisere og ledere fra efterskoler

8. Job-shadowing til skole i Europa (Finland, Polen, Holland, Norge) – efterår 2026/forår 2027
Formålet med mobiliteten er at undersøge hvordan skolen arbejder med trivsel og faglighed i en ramme med meget forskellige elever og med en ny og inspirerende tilgang til den enkelte elev.
Målgruppe: Undervisere og ledere fra efterskoler

9. Job-shadowing om praksisfaglighed til skole i Holland – 2027 
Formålet med mobiliteten er at undersøge hvordan skolen arbejder med praksisfaglighed og hvordan praksisfaglighed er en stor del af undervisningen.
Målgruppe: Undervisere og ledere fra efterskoler

For spørgsmål skriv til Jakob Clausager Jensen, jcj@efterskolerne.dk

Find egne kurser og job-shadowing

MOBILITETERNE SKAL OMHANDLE ET AF FØLGENDE FEM OMRÅDER:

1. EU og det europæiske fællesskab
Formålet med aktiviteten er at styrke kvaliteten i skolernes undervisning om EU samt at give
kursisterne en bred viden om EU’s institutioner samt nuværende og fremtidige problemstillinger indenfor det europæiske fællesskab. 

2. Global dannelse
Formålet er at lærerne udvikler interkulturelle kompetencer gennem samarbejde og efteruddannelse med lærere i andre lande; at skabe internationale læringsmiljøer; at kvalificere skolernes arbejde med mellemfolkeligt arbejde, verdensborgerskab og den internationale dimension; at kvalificere lærernes efteruddannelse med fokus på tilegnelse af interkulturelle kompetencer; at kvalificere skolernes rejser med større fokus på elevernes tilegnelse af interkulturelle kompetencer; at styrke skolernes fokus på CLIL, sprogkundskaber og udbud af flere sprog; at kvalificere elevernes kommunikation og samarbejde online såvel som face-to-face med jævnaldrende med en anden kulturel baggrund end dansk.

3. Bæredygtighed
Formålet med aktiviteterne er at kvalificere deltagernes fokus på bæredygtighed og FN's 17 verdensmål for at kunne implementere nye og mere bæredygtige aktiviteter.

4. Praksisfaglighed
Formålet med praksisfaglighed er at lade sig inspirere af, hvordan skoler i Europa implementerer praksisfaglighed gennem mere praktisk undervisning og dermed få inspiration til at etablere flere praksisfaglige undervisningsmetoder, som kan integreres i skolens liv og kultur.

5. Unges trivsel 
Formålet er blive klogere på unges trivselsudfordringer. Vi ønsker at hente inspiration i både den teoretiske såvel som den praktiske verden, og se på hvordan vi i et samarbejde på tværs af landegrænser kan udvikle viden og forståelse om unges trivsel.

 

SELVVALGT KURSUS 

Som ansat på en efterskole kan man vælge selv at finde et kursus, der udbydes i Europa. Tilskuddet til kursus betalingen er begrænset til 10 dage. Man kan på 'European School Education Platform' finde en lang liste med udbudte europæiske kurser. Login med dit EU-login og klik på Udvikling / Courses.

Kurserne skal have deltagere fra minimum to lande og bestå at workshops, som en del af programmet. Passive aktiviteter som konferencer kan ikke støttes.
Følgende udgifter kan støttes med de fastsatte Erasmus+ takster: 
• Kursus prisen
• Diæter 
• Overnatning 
• Rejse 

Løn og forsikring dækkes af skolen.

 

JOB-SHADOWING 
Man kan vælge at komme på job-shadowing - følge en lærer på en skole i Europa.
’Job-shadowing’ kan vare fra minimum to dage plus transport og op til 60 dage. Man kan på 'European School Education Platform' finde skoler i Europa. Login med EU-login klik på Netværk.
Der skal i fællesskab mellem de to skoler udarbejdes en LEARNING AGREEMENT, som er i overensstemmelse med de mål, som er i Erasmus-akkrediteringen. Job-shadowing foregår (generelt) fra en mandag til en fredag. 
Følgende udgifter dækkes: 
• Diæter 
• Overnatning 
• Rejse 

Løn og forsikring dækkes af skolen.

 

FORLØB

For skoler der er med i Efterskoleforeningens Erasmus+ konsortium.
1.Skriv til jcj@efterskolerne.dk og få godkendt din mobilitet (kursus / job-shadowing)
2.Tilmeld dig kurset, bestil transport og hotel
3.Digitalt forberedelsesmøde før aktiviteten gennemføres
4.Afrapportering til jcj@efterskolerne.dk med udfyldelse af Erasmus+ papirer samt Excel ark med udgifter og bilag
5.Evaluering af mobiliteten og vidensdeling 

 

Klik på billedet og se en kort vejledende video om hvordan dit tilskud beregnes, og hvordan du finder dit kursus:

 

 

Oprettelse af OID nummer

ORS er Europa-Kommissionens organisationsportal, hvor alle institutioner, der vil deltage i projekter med tilskud fra Erasmus+ skal være registreret. 

Man skal bruge et EU Login for at kunne oprette sin efterskole i Organisation Registration System.

Klik på billedet og se en kort vejledende video om hvordan man opretter OID og uploader dokument:

1. Opret EU login her (det anbefales at man opretter login med skolens officielle e-mail og beder kontoret opbevare login informationerne)

2. Organisation Registration System (ORS) KLIK HER

    - Inden man opretter sin skole, bedes man tjekke om skolen allerede er registret i ORS - Klik på Organisation - search for an organisation

    - For at registrere din skole klik på Register my organisation

3. Når man er oprettet i ORS skal man uploade et dokument 'Identification Form' med forstanderens og bankens underskrift:

SKIFTER SKOLEN FORSTANDER ELLER BANK SKAL DOKUMENTET FORNYES.

1. Download Identification Form Blanketten skal underskrives af såvel den juridiske ansvarlige for skolen (forstanderen) samt underskrives og stemples af skolens bank. Efter udfyldelse skal dokumentet uploades som PDF.

Vejledning til udfyldelse af Identification Form (pdf)

Vejledning til upload af dokumentet (pdf) Bemærk, at dokumenterne først er gemt på OID, når der klikkes på ’Update my organisation’

4. Send dit OID nummer til jcj@efterskolerne.dk senest 17. januar 2026, hvis I ønsker at søge mobiliteter til skolens ansatte i perioden 1. juni 2026 til 31. august 2027.

5. Du vil herefter modtage en 'Accession Form' fra Efterskoleforeningen, som skal underskrives af den juridiske ansvarlige (forstanderen). 

Svar på de årlige anmodninger om midler forventes ultimo maj måned, hvorefter de deltagende skoler vil blive indkaldt til et digitalt informationsmøde. Mobiliteterne kan afholdes fra 1.juni og 15 måneder frem. Der bevilliges med sikkerhed midler hvert år, dog aldrig så mange midler, som der anmodes om.