Af Louise Wethke Buch

Fælles Forandring, som skal bringe FN’s verdensmål tættere på eleverne i undervisningen og dagligdagen på efterskolen, inviterer et elevudvalg på 3-8 elever fra hver efterskole til bæredygtig bootcamp. Eleverne samles i weekenden 13.-14. november på Eisbjerghus Internationale Efterskole, hvor eleverne bliver klædt på til at deltage aktivt i den bæredygtige indsats hjemme på efterskolen.

Når eleverne selv tager ejerskab over den bæredygtige indsats, kan de både skabe vigtige forandringer på efterskolen og hos dem selv, mener projektleder for Fælles Forandring, Charlotte Hedevang Nielsen.

”Det er vigtigt, at skolerne inddrager eleverne i arbejdet og overvejelserne med at skabe mere bæredygtige efterskoler. Eleverne bliver klogere på de fodspor, de sætter, og de valg, de træffer,” siger hun.

Læs også: 4 elever om Fælles Forandring: Vi føler, vi har gjort en forskel

Den bæredygtige bootcamp er især for elever, der brænder for den grønne omstilling, og som vil have mere viden, håb og konkrete handlekompetencer, forklarer Charlotte Hedevang Nielsen.

”I weekenden møder eleverne andre unge med samme interesse i et lærerigt fællesskab, og spændende organisationer afholder workshops, som klæder eleverne på til at skabe bæredygtige aktiviteter på efterskolen. De får konkrete idéer til, hvordan se selv kan arrangere et tøjbyttemarked og lave en skraldeindsamling. Eleverne får også redskaber til selv at finde på initiativer. Det kan være, de vil gro og passe grøntsager i skolehaven, hjælpe pedellerne med at lave CO2-regnskab eller foreslå flere vegetardage eller færre flyture på skolen,” siger hun.

Skal jeres skole være med?

• Saml et udvalg på 3-8 elever, der brænder for den grønne dagsorden. Efter den bæredygtige bootcamp skal eleverne løbende arbejde med bæredygtige initiativer på efterskolen resten af året
  • Forløbet er gratis, men kræver opbakning fra skolen og regelmæssig kontakt til en kontaktlærer. Læreren skal ikke deltage i weekenden, men skal formidle program og information til eleverne og understøtte elevernes initiativer på skolen.
  • Kontaktlæreren står for at tilmelde elevudvalget til projektleder Charlotte Hedevang Nielsen på chn@efterskolerne.dk senest 28. oktober.
  • Om den bæredygtige bootcamp:
    Tid: 13. november kl. 11.30 - 14. november kl. 15.00
    Sted: Eisbjerghus Internationale Efterskole
    Pris: Det er gratis at deltage inkl. mad og transport
  • I kan printe denne invitation ud til eleverne eller hænge den på skolens opslagstavle
  • Læs mere om den bæredygtige bootcamp på Fælles Forandrings Hjemmeside

3 elever fra sidste skoleår fortæller, hvordan det var at være med i bæredygtigt elevudvalg: