Forsøgs- og udviklingspuljen 2026/27
Søg tilskud til udvikling af skolens pædagogiske praksisAnsøgningsfrist: 16. maj 2026
Efterskoler kan igen søge tilskud til pædagogisk udvikling via Børne- og Undervisningsministeriets årlige bevilling. Puljen støtter nytænkende og idéudviklende projekter, der afprøves lokalt på en eller flere efterskoler.
Krav til projektet
For at komme i betragtning skal projektet:
- Være nytænkende for efterskoleformen
- Række ud over den enkelte skoles egen udvikling
- Have en plan for formidling af erfaringer til andre efterskoler
Sådan ansøger I
Send ansøgningen senest fredag d. 16. maj 2026 til Karin Skjøth på ksk@efterskolerne.dk.
Behandling af ansøgninger
Et eksternt bevillingsnævn vurderer ansøgningerne. Skoler kan forvente svar inden sommerferien.
Bevilligede projekter skal:
- Deltage i et online opstartsmøde forud for projektstart
- Deltage i et sparringsmøde midtvejs i projektet
Tidspunkter aftales med FoU-konsulent Karin Skjøth.
Hjælp til ansøgningen
Nedenfor kan I finde oversigt over tidligere støttede projekter og downloade projekternes produkter.
Få sparring på idé og ansøgning før indsendelse. Kontakt Karin Skjøth på ksk@efterskolerne.dk eller tlf. +45 33 17 97 52 for at aftale et online møde senest 1 uge før ansøgningsfristen.
Kontakt Karin Skjøth på ksk@efterskolerne.dk eller tlf. +45 33 17 97 52 for at aftale et online møde.
2023-2024
1. Eisbjerghus Efterskole og Flakkebjerg Efterskole: "Det digitale rum og samvær på efterskoler – Formidlingsdelen"
Dette projekt er en forlængelse af arbejdet fra bevillingen i 2022/23, med fokus på at forstå det digitale rums rolle i efterskoleelevers sociale liv. Gennem interviews og dataindsamling over et skoleår har projektet skabt et solidt fundament for udviklingen af to podcasts, henvendt til henholdsvis elever og det pædagogiske personale. Disse podcasts, sammen med interaktive digitale aktivitetsmaterialer, formidler kompleksiteten af digitalt samvær i efterskolemiljøet. Projektet søger at styrke elevernes demokratiske dannelse og fremme folkelig oplysning og livsoplysning.
Projektet har udviklet et undervisningsmateriale og en række podcast.
Udbetalt: kr. 59.679,25
2. Himmerlands Ungdomsskole i samarbejde med Thorsgårds og Hou Maritime Efterskole: "Ung til ung – mentorskab på efterskoler"
Dette initiativ undersøger, hvordan mentorskab mellem unge kan styrke efterskoleelevers livsduelighed. Projektet fremmer samtaler mellem nuværende og tidligere elever, hvilket skaber unikke bånd baseret på fælles oplevelser. En central del af projektet er uddannelsen af tidligere efterskoleelever som mentorer, der støtter de nuværende elever ved at normalisere udfordringer og fremme robusthed. Der er udviklet inspirationsmaterialeog et kursusforløb for andre efterskoler om brug af ungementorer.
Udbetalt: kr. 99.000
3. Karise Efterskole: "Udvikling af ny resonansbåren praksis"
Projektet har defineret, operationaliseret og afprøvet resonansbegrebet i en efterskolekontekst med henblik på at forbedre elevtrivslen. Skolens undervisere og vejledere har udviklet nye relationstilgange til eleverne med Special Skills Dag som omdrejningspunkt. Resultaterne inkluderer en rapport, en videoformidling med høj elevinddragelse og en "manual" for efterskoler til faglig, didaktisk og organisatorisk arbejde med resonans.
Projektet har udarbejdet en rapport og en række film
Udbetalt: kr. 129.800,-
4. Korinth Efterskole: "Dialogisk feedback, på vej mod karakter- og prøvefrihed"
Projektet bygger på erfaringerne fra det tidligere FoU-støttede "DIALOG-projekt" og har udviklet dialogiske tilgange til feedback for at reducere brugen af karakterer i undervisningen. Der er produceret en undervisningsfilm og en værktøjskasse
Udbetalt: kr. 97.288,75
5. Midtjysk Efterskole: "ORD-KRAFT – et projekt for læse- og skrivesvage elever på almene efterskoler"
Projektet 'ORD-KRAFT' integrerer læse- og skriveteknologi i hverdagen og gør det naturligt for alle skolens lærere at bruge hjælpemidler til læsning og skrivning. Dette initiativ fremmer et inkluderende læringsmiljø, der støtter læse- og skrivesvage elever. Projektets erfaringer deles gennem fire videoer med bidrag fra elever, undervisere og ledelsen, se dem her
Udbetalt: kr. 53.021,-
6. Skibelund Gymnastik og Idrætsefterskole i samarbejde med St. Andst Efterskole: "Ny strategi til elever med udfordringer i matematik"
Projektet har udviklet en ny strategi for matematikundervisningen med fokus på inklusion af elever, der har svært ved matematik. Matematiklærerne er blevet uddannet til bedre at møde elevernes udfordringer, og erfaringerne er delt gennem tre film til andre skoler.
Udbetalt: kr. 128.155,79
7. Vivild Gymnastikefterskole: "Evaluering af praksisfaglighed"
Projektet har styrket lærernes evne til at evaluere elevernes praksisfaglige kompetencer og skabe fokus på progression gennem meningsfuld evaluering. Der er udviklet nye evalueringsmetoder, som er specifikke og målrettede mod elevernes udvikling. Projektet har resulteret i en fysisk evalueringsplade og en vejledning til underviserne.
Udbetalt: kr. 59.850,-
2022-2023
Bjergsnæs Efterskole ” Overgange til nye fællesskaber”
Udviklingsprojektet været undervejs siden 2018 og har fokus på at understøtte efterskoleelevers overgang til nye fællesskaber i fritidslivet - primært inden for idrætsforeningerne - når eleverne forlader efterskolen. Projektet laves i samarbejde med DGI og projektets produkt indeholder erfaringer, undervisningsforløb og gode råd til hvordan efterskoler kan klæde de unge på til at tage et ansvar og være en del af civilsamfundet og en del af foreningslivet.
Læs publikationen her
Udbetalt kr. 34.918,-
Efterskolen har etableret en erfagruppe, der gennem en lang række netværksmøder har fokuseret på at skabe et forum for lærernes erfaringsudveksling, sparring og inspiration vedr. elevtrivsel. Projektet har udarbejdet en række anbefalinger til netværks- og videndeling mellem efterskoler samt en Facebookgruppe til deling af materialer. Rapporten kan downloades her
Udbetalt: kr. 133.280,-
Sorø Gymnastik Efterskole: Større trivsel via elevinddragelse og medindflydelse
Sorø Gymnastik Efterskole har i samarbejde med CompanYoung arbejdet med at øge elevernes trivsel gennem mikromålinger.
Resultaterne af projektet viser at projektet i høj grad styrket elevinddragelsen og skabt positive resultater for trivsel og samarbejde på skolen. Nøglebegreberne, der fremhæves, er følelsen af at være en del af fællesskabet og tillid, som er afgørende for elevernes trivsel. Der er udarbejdet en rapport med anbefalinger og opmærksomhedspunkter til især arbejdet med mikromålinger. Rapporten kan downloades her
Udbetalt: kr.119.140,-
Ollerup Efterskole: Seksuel dannelse i efterskolen
Projektets formål var at give eleverne indsigter og redskaber til at kunne træde ind i den seksuelle og relationelle verden med frihed og integritet. Gennem projektet er der udviklet og afprøvet en række undervisningsforløb på flere efterskoler, som er samlet i et undervisningsmateriale til efterskolelæreren med illustrationer der kan downloades her
Udbetalt: kr.71.005,89,- Øverst på formularen
Korinth Efterskole: "Dialogisk undervisning - mellem læring og livsoplysning"
Projektets formål er bedre undervisning for eleverne i 9. og 10. klasse på efterskolen. Projektet DIALOG ønsker at udvikle en levende, inddragende og aktiv tilgang til undervisningen, der fremmer elevernes læring og sociale trivsel, og som om-og oversætter efterskolens hovedsigte om livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse til konkret praksis. Gennem en intervention, der er inspireret af aktionslæring, udvikles, afprøves, observeres og evalueres dialogiske tilgange til undervisningen. Projektet er udarbejdet og gennemføres i samarbejde med Marie Neergaard Lektor ved Professionshøjskolen Absalon. Der er udarbejdet et inspirationskatalog, der kan downloades her.
Udbetalt: kr. 131.532,-
Hedens Efterskole: Teknologisk værksted som redskab til udvikling af sociale kompetencer og konflikthåndtering for særligt sårbare unge.
Projektets formål var at etablere et teknologisk værksted, rettet mod en gruppe elever med en særlig interesse for teknologi, samtidig med at de står over for sociale udfordringer. Målet var at skabe et miljø, hvor eleverne, med personalets anvendelse af low arousal-metoder, kan forbedre deres evner til at håndtere konflikter og dermed opnå bedre sociale relationer. Projektet har haft et sekundærfokus på udvikling af lærernes kompetencer i brugen af low arousal metoder. Link til dokumentar om projektet.
Udbetalt: kr. 59.648,-
Eisbjerghus efterskole: ”Det digitale rum og samvær på efterskoler
Projektet er et samarbejde med Flakkebjerg Efterskole og har gennem kortlægning af elevernes digitale liv og oplevelse heraf fokuseret på hvordan man som efterskoler kan blive klogere på ”det fjerde rum” på efterskolen. Erfaringerne fra projektet formidles gennem podcasts, som der er bevilliget støtte til i skoleåret 23_24.
Udbetalt kr. 38.296,-
Brøruphus Efterskole: Fra 2 til 3 hjem
Projektet er udarbejdet i samarbejde med Sundeved Efterskole, Flemming Efterskole og Center for Familieudvikling.
Målet med projektet er at etablere gruppeforløb med elever, som går fra 2 til 3 hjem, når de kommer på efterskole for at fremme trivsel og læring. Projektet tager afsæt i børnegruppelederuddannelsen hos Center for Familieudvikling, og ønsker at vise, hvilken forskel etablering af gruppeforløb for eleverne. Projektet er resulteret i en podcastserie i 3 afsnit med deltagelse af medvirkende lærere, elever. Den henvender sig primært til pædagogsik personale på efterskolerne og findes på alle podcaststreamingtjenester.
Udbetalt: kr. 120.308,-
Efterskoleforeningen: 6Dialoger
Formålet med projektet var at udvikle et undervisningsmateriale til efterskolerne, hvor både elever og lærere føler sig klædt på til at samtale om grænser og krænkende adfærd.
Projektet er udviklet i samarbejdet med Ubby Idrætsefterskole, Midtsjællands Efterskole, Efterskolen Flyvesandet, Hou Maritime Idrætsefterskole og Sdr. Felding Efterskole. Med afsæt i en kortlægning af eksisterende materialer har de fem efterskoler udviklet og afprøvet aktiviteterne. Den efterfølgende versionering er resulteret i et materiale, som ligger tilgængeligt flere platforme, herunder hos Sex og Samfund, der har været en partner i projektet. Download materialet her.
Udbetalt kr. 301.865,-
Kursuspuljen
Arrangerer en efterskole et kursus eller en temadag for én eller flere skolers ansatte, kan man søge tilskud fra kursuspuljen til de undervisningsrelaterede udgifter som f.eks. lokaleleje og transport og honorar til undervisere og kursusledere. Kun lærere, forstandere og viceforstandere fra efterskoler er tilskudsberettigede.Der kan både søges tilskud til kurser, der henvender sig til en åben målgruppe med deltagelse af flere skolers ansatte, og til kurser, der alene tilbydes de ansatte på én efterskole. Der kan bevilges op til 60,00 kr. pr. deltager for hver time med fagligt indhold. Regionerne kan også søge tilskud fra kursuspuljen til deres arrangementer på lige fod med de enkelte skoler.
For mere information:
Hanne Skøtt, hs@efterskolerne.dk, 33 17 95 86
Se tidligere støttede kurser her
Orlovspuljen
Fristen for at søge tilskud til skoleåret 2024/25, er 14. maj 2024. Vi vil meget gerne have ansøgninger hurtigst muligt, så der er mulighed for at give kvalificeret sparring inden fristens udløb.
Ansøgningsskema (med vejledning) til orlovspuljen
For mere information:
Karin Skjøth ksk@efterskolerne.dk tlf.: 33 17 97 52
Fakta