Forsøgs- og udviklingspuljen
Her søger man tilskud til forsøgs- og udviklingsprojekter, der er nytænkende og ideudviklende for efterskolerne, og som afprøves lokalt på en eller flere efterskoler.
Der kan f.eks. søges tilskud til aflønning af lærere og ledere, der skal deltage i et udviklingsprojekt, ekstern konsulentbistand, udarbejdelse af oplysningsmateriale til andre skoler, afholdelse af afsluttende konference mm.
For at søge tilskud skal man lave en projektansøgning, hvor man redegør for projektet, der kan strække sig over et skoleår - eller eventuelt flere skoleår ved større projekter. Et uafhængigt bevillingsnævn på tre personer tager stilling til ansøgningen.
Vi ser gerne ansøgninger, hvor flere efterskoler er gået sammen om et projekt, men der kan også bevilges tilskud til én skole. De seneste år har vi givet tilskud til projekter, der f.eks. beskæftiger sig med trivsel, digital dannelse, erhvervsorienterede overgange, bæredygtighed og 9. klasse. Det er altid en god ide at kontakte Efterskoleforeningen og vende sin idé, inden man sender den endelige ansøgning.
Læs mere om, hvilke typer af projekter vi støtter her
Ansøgningsfrist
Fristen for at søge tilskud til skoleåret 2022/23, er 16. maj. Vi vil meget gerne have ansøgninger hurtigst muligt, så der er mulighed for at give kvalificeret sparring inden fristens udløb.
Vejledning til forsøgs- og udviklingspuljen
Ansøgningsskema til forsøgs- og udviklingspuljen
Budget- og regnskabsskabelon til Forsøgs- og Udviklingsmidler
PPT- Guide til Fou-ansøgning
For mere information:
Karin Skjøth ksk@efterskolerne.dk tlf.: 33 17 97 52
2020-2021
2019 -2020
Husby Efterskole: Identitetsskabelse gennem nærkontakt med litteraturen
I dette didaktiske udviklingsprojekt er det arbejdet med at udvikle en ny undervisningspraksis, der integrerer de skabende processer fra skuespilfaget i den danskfaglige undervisning. Konkret undersøges det, hvordan eleverne kan øge deres forståelse for en tekst, når man ”spiller”/lever sig ind i personer, temaer og miljøer fra litteraturen med sin krop og sin stemme. Projektet er et samarbejde mellem lærere på Husby Efterskole og en dramalærer fra VIA.
Udbetalt 29.120 kr.
Brejninggaard Efterskole: Udvikling af delvis prøvefri 10. klasse med fokus på bæredygtighed
I dette udviklingsprojekt har efterskolen udviklet et 10. klasses-tilbud med fokus på at sikre en god praktisk og teoretisk overgang til ungdomsuddannelse. I projektet har eleverne i efteråret modtaget timer i de optagelsesgivende fag til ungdomsuddannelserne: dansk, matematik og engelsk som koncentrerede læringsforløb og dernæst afsluttet med FP10 til jul. Foråret er opbygget som et prøvefrit forløb omkring tre moduler: fagkurser, linjefag og GymCulture, der alle er studieforberedende til ungdomsuddannelse. Projektet er fuldt af DPU, der har udarbejdet en grundig rapport med evalueringer samt inspiration til andre skoler, der ønsker at arbejde med 10. klasse.
Udbetalt 60.508 kr.
Efterskoleforeningen: Fælles forandring – landsdækkende verdensmålsfestival med fokus på bæredygtighed
Efterskoleforeningen har fået bevilget midler til - i forlængelse af Fælles forandrings-festivalen på Sjælland -at arbejde for udbredelse af festivalen til en landsdækkende event. Ideen er at skabe et netværk mellem efterskoler, hvor vidensdeling om bæredygtig dannelse kan gro. I skoleåret 2019/20 skulle der være afholdt 3 regionale festivaler. Pga. corona blev de tre festivaler afviklet som en landsdækkende virtuel festival. Projektmidlerne er primært anvendt til en projektmedarbejder, der har skabt netværk mellem skolerne, arrangeret festival, opbygget hjemmeside, som alle efterskoler i landet kan benytte m.v. Projektet er også støttet af bl.a. Tuborg Fonden og fortsætter i skoleåret 2020/21 med afholdelse af flere regionale festivaler. Læs mere på projektets hjemmeside
Udbetalt: 260.000 kr.
Vejle Idrætsefterskole: Makerspace til udvikling af praksisfaglige kompetencer
Skolen har fået bevilget midler til at udvikle efterskoleelevernes praksis-faglige kompetencer via opbygning af et makerspace/FabLab på skolen. Midlerne er brugt til opkvalificering af lærere, rapportskrivning m.v. Der har i projektet væres fokus på designtænkning, innovation m.v.
Udbetalt: 98.370 kr.
Tølløse Slot Efterskole: Science-undervisning i 10. klasse
Projektet har taget udgangspunkt i, at skolen oplever, at mange 10. klasses-elever fravælger fysik/kemi, og at de elever, der har valgt faget, fravælger FP10-prøven. Skolen har derfor ønsket at udvikle et science-fag med fokus på elevstyring og en praktisk tilgang til problemløsning. Målet er at flere elever vælger faget, men også at eleverne får en opfattelse af naturvidenskab som værende kreativt og spændende. Skolen har fremlagt sine resultater i en rapport med meget konkrete forslag til, hvordan man kan opbygge et science-fag i 10. klasse.
Udbetalt: 29.940 kr.
Bjergsnæs Efterskole: Kvalificeret fritidsvalg til idræt og foreningsliv
Udviklingsprojektet har fokus på at understøtte efterskoleelevers overgang til nye fællesskaber i fritidslivet (primært inden for idrætsforeningerne) når eleverne forlader efterskolen. Projektet laves i samarbejde med DGI og indeholder bl.a. vejledningsforløb med henblik på gode overgange. Projektet er oprindeligt 3-årigt (2018/19 – 2020/21). Pga. corona er flere af de af aktiviteter, der skulle have været afviklet i skoleåret 2019/20, ikke blevet gennemført. Projektet fortsætter i skoleåret 2020/21 og 2021/22.
Udbetalt: 45.071 kr.
Resterende del af bevillingen for skoleåret 2019/20 på 96.179 kr. overføres til skoleåret 2020/21, mens bevillingen for 2020/21 på 168.500 kr. overføres til skoleåret 2021/22.
Agerskov Efterskole: Væredygtighed og efterskoleliv – fokus på fællesskab på efterskolerne
Efterskolen samarbejder med ungdomsforsker Søren Østergaard fra Center for Ungdomsforskning (CUR) om at styrke fællesskabet blandt eleverne bl.a. ved øget fokus på en række opstillede værdier, der er udvalgt i samarbejde med skolen. Projektet er centreret omkring eleverne, men der er også et fokus på forældrene. Projektet følges af en antropolog fra CUR, der bl.a. står for evaluering. Pga. corona har det ikke været muligt at afslutte projektet i dette skoleår, og projektet afsluttes derfor i kommende skoleår 2020/21.
Udbetalt: 50.000 kr.
Resterende bevilling på 45.000 kr. overføres til skoleåret 2020/21
Baunehøj Efterskole: Fra jord til bord – praksis og inspiration
Efterskolen har gennem mange år arbejdet med et fag ”Fra jord til bord”, hvor eleverne deltager i dyrkning og tilberedning af den mad, som de selv spiser. I projektet er der bevilget udviklingsmidler til at inspirere og samtaler med andre efterskoler omkring denne pædagogiske tilgang. Skolen havde planlagt en inspirationsdag, der skulle have været afviklet i foråret 2020, men som blev aflyst pga. corona. Inspirationsdagen skubbes til foråret 2021.
Bevilling på 76.060 kr. overføres til skoleåret 2020/21
Viby Efterskole:
Efterskolen har fået bevilget midler til et udviklingsprojekt, hvor de skal udvikle evaluerings- og eksamensformer til efterskolernes 10. årgangs-klasser, hvor eleverne ikke afslutter med FP10, men afslutter med prøver, der er udviklet af skolerne selv. Skolen har pga. udfordringer med at skaffe en relevant ekstern konsulent samt orlov til deltagende lærere, fået lov at skubbe projektet til skoleåret 2020/21.
Bevilling på 99.370 kr. overføres til skoleåret 2020/21
2018-2019
Kursuspuljen
Arrangerer en efterskole et kursus eller en temadag for én eller flere skolers ansatte, kan man søge tilskud fra kursuspuljen til de undervisningsrelaterede udgifter som f.eks. lokaleleje og transport og honorar til undervisere og kursusledere. Kun lærere, forstandere og viceforstandere fra efterskoler er tilskudsberettigede.Der kan både søges tilskud til kurser, der henvender sig til en åben målgruppe med deltagelse af flere skolers ansatte, og til kurser, der alene tilbydes de ansatte på én efterskole. Der kan bevilges op til 60,00 kr. pr. deltager for hver time med fagligt indhold. Regionerne kan også søge tilskud fra kursuspuljen til deres arrangementer på lige fod med de enkelte skoler.
For mere information:
Hanne Skøtt, hs@efterskolerne.dk, 33 17 95 86
Se tidligere støttede kurser her
Orlovspuljen
Fristen for at søge tilskud til skoleåret 2022/23, er 16. maj. Vi vil meget gerne have ansøgninger hurtigst muligt, så der er mulighed for at give kvalificeret sparring inden fristens udløb.
Ansøgningsskema (med vejledning) til orlovspuljen
For mere information:
Karin Skjøth ksk@efterskolerne.dk tlf.: 33 17 97 52
Fakta