
30. november 2023
Danmarks Indsamling 2024: Efterskoler samler pant til fordel for verdens sultne børn
En række efterskoler deltager i 'Hele Danmarks Pantindsamling', hvor de indsamlede pantkroner går til Danmarks Indsamling. Tilmeld også jeres efterskole og vær med til at gøre en forskel for mennesker i verdens fattigste lande.

21. august 2023
Pernille Harder: "Man vokser som menneske, når man kommer ud af sin komfortzone"
Landsholdsspiller Pernille Harder tog på efterskole for at spille fodbold, men fandt hurtigt ud af, at efterskolen var meget andet end sport. I dag ser hun tilbage på et efterskoleår, hvor hun bl.a. fik skubbet til sine grænser og lært værdien af at være en del af et stærkt fællesskab.

05. august 2022
12 gode råd til at hjælpe dit barn igennem årets op- og nedture
Efterskolen kan både være nye oplevelser, nære venskaber og en grå hverdag i november. Lær at forstå de følelsesmæssige reaktioner, dit barn kan have i løbet af året, og få gode råd til, hvordan du bedst støtter dit efterskolebarn.

14. september 2023
3 tidligere elever: Det sværeste og bedste ved efterskoleåret
Hvad vil man altid huske fra sit efterskoleår? Og hvordan kommer man igennem de svære perioder? Tre tidligere elever ser tilbage på efterskolen og det, de tager med sig.

10. januar 2023
Craft-linje giver elever mere respekt for håndværk
Craft-linjen På Vojens Gymnastik- og Idrætsefterskole er blevet populær. Her prøver eleverne forskellige former for håndværk af, kommer i praktik og får større indblik i mulighederne med en erhvervsuddannelse.

07. december 2023
Praksisfaglighed skal kobles til leg og dannelse
Hvis praksisfaglighed kobles med leg og dannelse styrker det elevernes læring. Desuden bør den praksisfaglige tilgang til læring benyttes i alle fag og ikke kun i håndværksfag. Det var nogle af de vigtigste budskaber på Efterskolernes konference om praktisk læring.

07. december 2023
Ny projektleder for udviklingsprojektet 'Ny 10. klasse'
Mikkel Grønne er fra januar 2024 til udgangen af 2026 ansat som projektleder for Efterskolernes udviklingsprojekt ’Ny 10. klasse’.

20. november 2023
2 elever: På efterskolen er det okay at være transkønnet
På efterskolen oplevede Jamie Robenhagen og William Worthington for første gang at blive mødt med accept og forståelse af deres kønsidentitet.

20. november 2023
Efterskole har skruet ned for kønsopdelte aktiviteter
I løbet af de seneste to-tre år er transkønnede og nonbinære elever blevet en naturlig del af Vardeegnens Gymnasieforberedende Efterskole. Samtidig har skolen droppet drenge- og pigegange og skruet ned for kønsopdelte aktiviteter.

20. november 2023
Efterskoler skaber frirum for transkønnede og nonbinære elever
En række efterskoler formår allerede i dag at skabe et åndehul for unge med flydende kønsidentitet, mener eksperter. Forfatter bag bog om LGBTQ+-elever opfordrer dog flere efterskoler til at være med til at vælte kønsbarrierer i skolen.

14. november 2023
Deltag i debatten om udvikling af efterskolerne
Et udviklingsprojekt for 10. klasse og en ny stipendieordning har været på programmet på bestyrelsens rundtur i landet. Torben Vind Rasmussen takker i dette formandsbrev for alle input og opfordrer til debat.

14. november 2023
Forsker i bæredygtighed: Efterskolens opgave er at introducere en anden måde at være i verden på
På Efterskolernes kursus om bæredygtig dannelse og didaktik kan du få svar på, hvordan du får koblet nogle af verdens store udfordringer omkring bæredygtighed sammen med din undervisning.

09. november 2023
Tydelighed giver tryghed i krisesituationer
En 10. klasse fra Djurslands Efterskole havnede i krigen mellem Hamas og Israel. Skolens forstander fortæller, at det er vigtigt ikke at ryste på hånden og være klar i mælet, når man kommunikerer i sådan en situation.

23. oktober 2023
Brug for at styrke unges fællesskaber
Unge har sværere ved at finde ind i fællesskaber end tidligere. Det oplever flere efterskoler.

23. oktober 2023
7 gode råd til at få succes med fællesaktiviteter
Elevinddragelse, tydelige rammer og dit engagement som lærer er enormt vigtigt for at få en fællesskabende aktivitet til at lykkes.