Foto: Maria Tuxen Hedegaard

15. marts 2024

Der er brug for at styrke overgangen fra efterskolen til samfundet

Efterskoler bør klæde deres elever bedre på til at tage del i fællesskaber efter efterskolen. Det har både samfundet og de unge brug for, mener lederne fra to af Danmarks store samlende foreninger.

Lærere på Koldingegnens Idrætsefterskole. Foto: Maria Tuxen Hedegaard

15. marts 2024

Efterskoleelever lærer at gøre noget for andre

Tre efterskoler fortæller, hvordan de med 'Gør verden bedre'-linjefag, børneinstruktørkurser og introduktion til foreningslivet lærer deres elever at tage del i fællesskabet efter efterskolen.

Foto: Maria Tuxen Hedegaard

15. marts 2024

Tidligere efterskoleelev: "Frivillighed handler om at skabe glæde hos andre"

Som elev på Koldingegnens Idrætsefterskole fik Marius Bording en masse gode oplevelser som både deltager og træner. Og så lærte han, at frivilligt arbejde handler om alt andet end en selv.

Foto: Ditte Valente

13. marts 2024

Søg midler til at udvikle jeres skole

Ønsker I at udvikle skolens vejledning, undervisning eller pædagogiske tilgang? Så søg om forsøgs- og udviklingsmidler senest 14. maj 2024. Se her, hvad et udpluk af andre efterskoler har fået midler til.

Medlemmer om årsmøde 2024

04. marts 2024

3 efterskolefolk: Det tager vi med hjem fra årsmødet

Hvad gjorde mest indtryk, og hvad der er det vigtigste, de tager med hjem? Tre medlemmer af Efterskolerne fortæller om det netop overståede årsmøde.

Beretning ved Efterskolernes formand Torben Vind Rasmussen. Foto: Lars Krabbe

04. marts 2024

Alt det, efterskolefolk taler om

Nu starter et nyt foreningsår, og vi fortsætter arbejdet med at styrke det fælles 'vi'. Torben Vind Rasmussen ser tilbage på weekendens årsmøde.

Forslag om ny stipendieordning. Privatfoto

1.200 stipendier skal sikre efterskoleophold for flere udsatte unge

Efterskolerne vil arbejde for en ny stipendieordning, som skal sikre, at 1.200 unge fra familier med lav indkomst kan komme på efterskole. Det blev vedtaget på foreningens generalforsamling.

Forslag om Efterskolesangbogen vedtaget. Foto: Lars Krabbe

02. marts 2024

Medlemmerne skal være med til at udvikle Efterskolesangbogen

Fremover skal medlemmerne inddrages mere i udviklingen af Efterskolesangbogen. Det blev vedtaget på Efterskolernes generalforsamling.

Beretning ved Efterskolernes formand Torben Vind Rasmussen. Foto: Lars Krabbe

Formandens mundtlige beretning

Her kan du lytte til Torben Vind Rasmussens mundtlige beretning på Efterskolernes generalforsamling lørdag 2. marts.

Efterskolernes bestyrelse 2024

02. marts 2024

Efterskolerne har valgt nye bestyrelsesmedlemmer

Tre pladser skulle besættes til Efterskolernes bestyrelse. To nye medlemmer blev valgt ind, og der var genvalg til et medlem.

Foto: Michael Drost-Hansen

29. februar 2024

Uddannelsesvejleder: "IBO-abonnement åbner elevernes øjne for nye uddannelsesveje"

Eleverne er blevet mere nysgerrige på deres uddannelsesvej, efter at Odsherreds Efterskole er begyndt at arbejde mere målrettet med brobygning og har tegnet et IBO-abonnement.

Torben Vind Rasmussen. Foto: Lars Krabbe

28. februar 2024

Vi har to udfordringer i denne verden …

Torben Vind Rasmussen ønsker rigtig godt årsmøde til alle og løfter lidt af sløret for temaet i årets mundtlige beretning.

Foto af kreative elever til projekt fremtidens 10. klasse

28. februar 2024

15 skoler skal arbejde med bud på fremtidens 10. klasse

I skoleårene 2024/2025 og 2025/2026 kører Efterskolerne et projekt, der skal ende ud i nye bud på fremtidens 10. klasse på efterskolerne. Nu er 15 skoler valgt til at deltage.

Privatfoto

27. februar 2024

Tre efterskolefolk om årsmødet: Det ser vi frem til

I weekenden 1.-3. marts deltager over 1.400 ansatte og bestyrelsesmedlemmer fra landets efterskoler i Efterskolernes årsmøde 2024. Vi har spurgt tre af dem, hvad de ser særligt frem til.

Anni Matthiesen, Venstre. Foto: Lars Krabbe

26. februar 2024

Venstre: Efterskoler skal modernisere 10. klasse

Et efterskoleophold kan være noget nær en redning for nogle unge, mener Venstres børne- og undervisningsordfører Anni Matthiesen. Hun lover, at Venstre vil værne om efterskolerne, men advarer mod for høje priser, for lidt erhvervsretning og mod at tage 10. klasse for givet.