Der er tre typer efterskoler: Almene efterskoler, ordblindeefterskoler og specialefterskoler. Bemærk, at flere “almene” efterskoler har “tilbud til ordblinde” og “tilbud til elever med særlige behov.

Specialefterskoler er godkendt af Undervisningsministeriet med et "samlet særligt undervisningstilbud" til elever med særlige behov. (Elever med særlige behov blev tidligere ofte benævnt "sentudviklede elever").

Pris
Et ophold på en specialefterskole koster det samme som et ophold på en almen efterskole. Prisen afhænger af forældrenes husstandsindkomst. Du kan beregne prisen for et efterskoleophold på skolesøgningen her.

Elever med særlige behov
Landets 20 specialefterskoler fungerer lige som de øvrige efterskoler som kostskoler. Dvs., hvor eleverne bor, spiser og går i skole sammen. Specialefterskolerne henvender sig til elever med særlige behov. Det er f.eks. elever med specifikke eller generelle indlæringsvanskeligheder, elever med en udviklingsforstyrrelse (f.eks. ADHD eller autismespektrumforstyrrelse), elever med udviklingshæmning, f.eks. Downs Syndrom eller andre tilsvarende vanskeligheder. 

Mange af eleverne har modtaget undervisning i specialklasser eller på specialskoler, men der er også en del elever, der har været integreret i folkeskolen med faglig støtte. Skolerne har hver især særlig viden inden for specifikke områder, og derfor er det vigtigt at finde den efterskole, der matcher elevens behov bedst.

Under menupunktet Find din efterskole er det muligt at finde den skole, der passer bedst til elevens ønsker og behov.

Undervisning
Specialefterskolerne får særlige tilskud til ekstra lærere både i undervisningen og i fritiden. Det giver mulighed for at lave særlig tilrettelagt undervisning med en høj grad af undervisningsdifferentiering og små klasser. Lærere, der er ansat på specialefterskolerne, har samtidig en særlig viden om specialundervisning og den elevgruppe, der går på skolen.
Specialefterskolerne er lige så forskellige som andre efterskoler, og de tilbyder forskellige undervisningstilbud afhængig af elevens forudsætninger.

Undervisningen kan være meget forskelligt tilrettelagt. På nogle skoler er der dansk, matematik og eventuelt andre boglige fag på skemaet som niveaudelt undervisning på små hold. Ved siden af er der plads til at vælge linje- og valgfag inden for f.eks. landbrug, køkken, håndværk, musik, friluftsliv, idræt og medier. På andre skoler integreres den boglige undervisning i linje- og værkstedsundervisningen.

Specialefterskolerne er et specialpædagogisk undervisningstilbud, og bør ikke forveksles med et behandlingssted eller et bosted.

De fleste specialefterskoler tilbyder folkeskolens afgangsprøver i dansk og matematik, mens en lille gruppe af specialefterskolerne er prøvefri.

Andre tilbud
Ud over specialefterskolerne, er der i Danmark 20 ordblindeefterskoler og ca. 200 almene efterskoler.
Nogle af disse skoler har særlige tilbud til elever med særlige behov, f.eks. en udviklingsforstyrrelse.
Tilbuddene kan være meget forskelligt organiseret. Nogle skoler integrerer eleverne i almindelige klasser, andre har særlige klasser med få elever og/eller dobbeltlærerordning.
Det vil altid bero på en konkret vurdering, hvilken efterskole, der passer til ens barn. Generelt er det vigtigt at være i dialog med efterskolen inden skolestart om behovet for særlig støtte i undervisningen for at være sikker på, at skolen kan matche behovet.