Efterskolernes bestyrelse har valgt at aflyse Efterskolernes Dag på søndag som et fælles, landsdækkende, fysisk arrangement.

Beslutningen skal ses på baggrund af det stigende antal smittede med coronavirus og statsministerens melding fredag om skærpede restriktioner, der nu gælder for hele landet, samt anbefalingen om at aflyse sociale arrangementer.

"Normalt vil omkring 20.000 familier på søndag rejse rundt i landet for at besøge efterskoler, og det afgørende argument for en aflysning er, at vi ikke på søndag udsætter gæster, personale og elever for den smitterisiko, trafikken på Efterskolernes Dag giver," siger Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne, og fortsætter:

"Vi er meget opmærksomme på, at mange unge og deres familier har glædet sig til at besøge efterskoler rundt omkring i hele landet på søndag. Vi håber på jeres forståelse for, at vi som samfund og efterskoler er i en helt ekstraordinær situation, der kræver ekstraordinære beslutninger."

Fra Efterskolernes side opfordrer vi unge og deres forældre til at orientere sig på de enkelte efterskolers egne hjemmesider for information om besøgsdage, digitale arrangementer mm. i løbet af efteråret.

Yderligere information til medierne:
Kommunikationschef Søs Lykke Sloth, tlf.: 2266 9872
Formand for Efterskolerne Torben Vind Rasmussen, tlf.: 2028 1006
Direktør for Efterskolerne Bjarne Lundager Jensen, tlf.: 4041 9333

Efterskoler, der har spørgsmål, kan kontakte Efterskoleforeningens hovednummer på tlf.: 3312 8680