19083. Det er det samlede antal elever, der begynder i en 10. klasse på landets efterskoler. Det er 1648 flere elever end sidste år på samme tidspunkt. En stigning på lidt over ni procent med andre ord. Det viser tal fra Fælles tilmelding til ungdomsuddannelserne (FTU) fra Undervisningsministeriet.
”At der er kommet adgangskrav til den gymnasiale ungdomsuddannelse, kan være en af forklaringerne på den markante stigning. Flere unge, som var i tvivl om, hvorvidt de kunne klare adgangskravet, kan have valgt den sikre vej ved at tage på efterskole først. Og på den måde få et ekstra år med personlig og faglig udvikling,” siger Torben Vind Rasmussen, der er formand for Efterskoleforeningen.

Hovedstaden er højdespringeren
4018. Så mange unge fra region hovedstaden kan se frem til at gå i 10. klasse på en efterskole efter sommerferien. Det er 578 flere elever end i 2018 og det samme som en stigning på knap 17 procent.
”For at få københavnernes øjne op for efterskolernes fortræffeligheder, har der de seneste år været mange tiltag fra både efterskolerne og Efterskoleforeningens side. Eksempelvis ved at vise Street Art og performance i byen, men det er ikke rigtig slået an før nu, hvor der er skabt et nationalt gennembrud for efterskolerne.”
Torben Vind Rasmussen mener, at ”københavnertendensen” er udtryk for, at efterskolerne nu for alvor har lagt den gamle bondekultur-opfattelse fra sig, og er blevet et moderne dannelsesprojekt for alle familier - uanset om de bor i Ringkøbing eller Valby.
”Med de nye tal fra region hovedstaden kan vi se, at københavnerne endelig har fået øjnene op for, at et ophold på en efterskole – måske endda på en skole i provinsen – er et dannelsesprojekt, alle unge profiterer af. Hele Danmarks Efterskole har fået en tand mere i den rigtige retning.”

Her kan du læse mere om efterskolernes popularitet i bl.a. hovedstaden.