En Bot’n Roll er en autonom robot og det er netop sådan en fætter, de unge deltagere kan prøve kræfter med til RoboParty på Sydvestjyllands Efterskole til efteråret. Deltagerne skal holdvis samle robotten både mekanisk og elektronisk – og programmere den til at deltage i tre forskellige konkurrencer. Lyder det indviklet? Det er det ikke. Tværtimod er intensionen, at deltagerne skal opdage, at det både kan være nemt og spændende at arbejde med robotteknologi.

Sjovt og socialt
RoboParty stammer fra Portugal, hvor man på University of Minho i Guimarães for nogle år siden udviklede Bot’n Roll og siden RoboPartys, der hvert år tiltrækker flere hundrede unge. Sidste år deltog to hold fra Sydvestjyllands Efterskole på RoboParty i Portugal, og til september er turen kommet til at holde arrangementet på dansk jord.

Mads S. Madsen, der har været lærer på Sydvestjyllands Efterskole i 32 år, står i spidsen for RobyParty Denmark i samarbejde med ansatte på efterskolen. Han fortæller, at alle unge er velkomne de tre dage i september, men der er særligt én gruppe elever, han håber at se mange af:
”RoboParty tilbyder især de elever, der plejer at leve en mere stille tilværelse, en god og anderledes oplevelse. Elever på idrætsefterskoler deltager i stævner og elever på musikefterskoler får mulighed for at fyre den af på en scene, men hvad gør de mere nørdede elever? Ikke så meget. RoboParty er en sjov og social oplevelse for nørderne. Et andet formål med RoboParty er at åbne elevernes øjne for, at de kan få en uddannelse og en fremtid inden for robotteknik.”

RoboParty finder sted fra 12. til 14. september på Sydvestjyllands Efterskole. Læs mere og tilmeld dig her