Det var ikke kun checken på 10.000 kroner, der var på højkant, da finalen i DM i Efterskole Skills 2019 løb af stablen i torsdags. Der blev også kæmpet om håneretten og selvfølgelig æren, for der var kun to efterskoler repræsenteret på podiet, hvor der blev dystet: Fjordvang, der løb med sejren, og Brøderup.
DM i Skills er det årlige Danmarksmesterskab for unge fra især erhvervsuddannelserne. Det er organisationen SkillsDenmark, der står bag, og i år fandt konkurrencen sted i Arena Næstved fra den 4. til 6. april. Efterskolerne har deres egen konkurrence, DM i Efterskole Skills, og i år deltog 10 efterskoler med i alt 26 elevhold.
Modsat elever fra erhvervsskolerne, stiller efterskoleeleverne ikke op i enkelte fag, men dyster om at løse forskellige erhvervsfaglige opgaver korrekt – og hurtigst. I år skulle deltagere bl.a. samle et tøjstativ af vandrør, samle en skammel og lægge puslespil i de indledende heats. I finalen skulle deltagerne bl.a. skære og lægge fliser, folde servietter og stable Rundetårn af dåser.

Eleverne får indblik i håndværksfag
Lis Brok-Jørgensen, der er vejledningskonsulent i Efterskoleforeningen, overrakte førstepræmieren til Emma, Niklas og Thais fra Fjordvang Efterskole. Hun ærgrer sig over, at der ikke var flere efterskoler, der deltog i DM i Efterskole Skills (sidste år deltog mere en dobbelt så mange), men hun glæder sig over den festlige og kammeratlige stemning, hun oplevede i Arena Næstved. Lis Brok-Jørgensen ser flere formål med at deltage i Efterskole Skills:
”Udover at de unge skal lave noget praktisk med hænderne, får de mulighed for at prøve sig selv af. De bliver testet på deres stressniveau og samarbejdsevner. Det kræver ro, overblik og logisk sans. Når eleverne ikke deltager i konkurrencer, kan de gå rundt og suge viden til sig fra de mange håndværksstande, og ikke mindst få hands on. DM i Skills er med til at give de unge indblik i de forskellige erhvervsmuligheder, der findes, når de skal videre i uddannelsessystemet.”

Det bedste fra to sider
På Fjordvang Efterskole kan 9. klasse-elever vælge mellem to spor. ”Mind” er for de elever, der skal videre på gymnasiet eller en anden boglig ungdomsuddannelse. ”Skills” peger mod en erhvervsrettet ungdomsuddannelse.
Lise Bruzelius, der underviser i fagene medborgerskab og dansk på Fjordvang Efterskoles spor ”Skills,” er stolt af alle elevernes indsats til DM i Efterskole Skills.
”Vores elever fra ”Mind” har i årets løb arbejdet strategisk og analyserende. Eleverne fra ”Skills” har arbejdet mere praktisk, og jeg er overbevist om, at det er nogle af de mange færdigheder, de har fået gennem året, de har gjort godt brug af i konkurrencen. Holdene var netop blandede, da der var brug for det bedste fra begge områder i et samarbejde, som i sig selv jo er vigtigt i mange forskellige sammenhænge.”
Det er første år, Fjordvang Efterskole kører med to spor i 9. klasse og første gang, skolen har deltaget i DM i Efterskole Skills. Men ingen af delene er sidste gang, ifølge Lise Bruzelius.

Skoler der deltog til DM i Efterskole Skills 2019:
Fjordvang Efterskole (vinder)
Flakkebjerg Efterskole