Af Louise Wethke Buch

14 frie skoler er fra starten af 2022 nye værter for fællessang, spisning og gode snakke som en del af ’Syng, spis og snak’. Ud af de 14 skoler er fire nye efterskoler med i projektet.
Værtsskolerne udgør nu i alt 63 frie skoler, som skal afholde fire fællessangsarrangementer hvert år, som skolerne selv arrangerer. Det betyder, at lokalbefolkningen rundt omkring i landet kan opleve 252 fællessangsarrangementer i 2022.

Frie skolers fællessangsprojekt, ’Syng, spis og snak’, er nu større end nogensinde, siden det det startede i 2017 hos Højskolerne og i 2020 blev et fælles projekt på tværs af frie skoler. Rasmus Skov Borring, redaktør og projektleder for ’Syng, spis og snak’, er glad for den vedvarende interesse for ’Syng, spis og snak’.

”Jeg tror, at både skolerne og de omkringliggende lokalsamfund tørster efter at kunne mødes igen og være sammen om poesien, maden og samtaler, der flytter en et nyt sted hen,” siger han.

'Syng, spis og snak’ har fået en treårig bevilling af Nordea-fonden og fortsætter indtil videre til udgangen af 2022. Formålet med projektet er at give skolernes lokalsamfund mulighed for at møde den folkelige fællessang og det fællesskab, der opstår, når mennesker mødes for at synge, spise og snakke med hinanden på tværs af generationer og relationer.

Syng spis og snak værtsskoler

Efterskole-værter for ’Syng, spis og snak’

Nye værter i 2022:

• Langelands Efterskole
  • Lunderskov Efterskole
  • Thorsgaard Efterskole
  • Vedersø Idrætsefterskole og The International

Andre værtsefterskoler:

• Aarhus Efterskole
  • BGI akademiet
  • Dejbjerglund Efterskole
  • Efterskolen Smededal