Bertel Thormann Villesen
Dronninglund Efterskole 2022/23

"Jeg ELSKER, når I sender en pakke herop – taaaaaaak. Bliv endelig ved. Det er superhyggeligt med snacks, som jeg kan dele med mine roomies – og mig selv. Sorry, at I ikke hører så meget fra mig, men jeg har det meganice. BTW, jeg kommer heller ikke hjem i næste weekend. Hils derhjemme."
Maja Katborg Ravn
Salling Efterskole 2021/22 og 2022/23

"Lige nu er det hele nyt, skræmmende, spændende og fremmed for mig. Jeg ved, at I er bekymrede og nysgerrige og gerne vil vide, hvordan det går. Men det er bedst, hvis I lader mig ringe og skrive til jer, så jeg kan gøre det, når jeg har tid og overskud. Ellers kan jeg komme til at mærke (endnu mere) savn og hjemve. I skal også huske på, at når jeg ringer, er det kun et øjebliksbillede, og at jeg sagtens kan have både op- og nedture imellem opkaldene. Men det hele skal nok gå, og jeg har et af de fedeste, hårdeste og mest selvudviklende år foran mig."
Jeppe Gadager Madsen
Hestlund Efterskole 2022/23

"Nu får I lige en update om, hvordan de første to uger er gået. Jeg har det så megagodt herude. Jeg har lært en masse nye mennesker at kende, og de er så megasøde alle sammen. Jeg kan allerede mærke, at jeg er blevet meget mere udadvendt. Det ville være dejligt, hvis I ville lade være med at skrive hele tiden. Jeg skal nok selv skrive, hvis jeg får brug for hjælp til vasketøjet, eller hvis jeg synes, at I mangler at høre fra mig."
Lena Thi Phan
Klejtrup Musikefterskole 2021/22

"Intet nyt er godt nyt. Hvis jeg ikke ringer hjem så ofte, betyder det ikke, at jeg ikke savner jer derhjemme. For det gør jeg! Men jeg skal bare lige vænne mig til at være på efterskolen sammen med alle de her nye og søde mennesker og lære dem godt at kende, så jeg engang i fremtiden kan kalde dem min "familie" nummer to."
Magne Cramer-Petersen
Faarevejle Efterskole 2022/23

"Den første uge kan være hård, så der er det vigtigt, at der er plads til at ringe hjem og snakke om, hvordan man har det. Men man kommer hurtigt ind i en efterskoleboble, og der er det vigtigt, at man ikke bliver kimet ned af sine forældre, som hele tiden vil høre, hvordan det går. Tiden heroppe går meget hurtigt, så I behøver ikke være bekymrede, hvis jeg ikke ringer hjem i 14 dage. Heroppe kan det føles som fem dage. Støt mig i de interesser, jeg har, så jeg får valgt de fedeste valgfag. Og husk at acceptere de venner, jeg får, for et efterskoleår giver venner for livet. Tusind tak for at give mig det fedeste år i mit liv!"
Noa Isager
Vardeegnens Gymnasieforberedende Efterskole 2022/23

"At starte på efterskole har været en stor forandring fra mit trygge, ’nemme’ liv hjemme hos jer. Jeg har virkelig kastet mig ud i noget nyt, og jeg vidste overhovedet ikke, hvordan det ville være at leve på en efterskole, før jeg startede. Derfor er det klart, at der kommer tidspunkter, hvor det bliver megauoverskueligt og udfordrende. Jeg synes især, det kan være svært hele tiden at tage stilling til alting selv. Der er ikke nogen, der kommer og fortæller mig det rigtige svar. Derfor er mit allerbedste råd til jer at lytte til mig og prøve at forstå mig. Og at I hjælper mig med at tro på, at det er okay og naturligt at være i tvivl og synes, det er hårdt. For efterskolen er udfordrende, og det går rigtig meget op og ned, men det er også utroligt givende og sjovt, ligesom resten af livet. Det er bare svært, når det er første gang, man oplever det."
Viktor Dorow Petersen
Efterskolen Flyvesandet 2022/23

"Det er vigtigt, at jeg kan være på skolen uden at være afhængig af at skulle kommunikere med jer hele tiden. Intet nyt er næsten lig med godt nyt. Lad mig selv vælge, om jeg vil hjem eller blive på skolen i weekenderne, og støt mig i beslutningen."
Morten Friis Ussing
Høng Efterskole 2022/23

"I behøver ikke være særlig involveret i mit efterskoleliv. Jeg vil tage mine egne beslutninger, og jeg kan godt klare mig selv!"