Af Claus Georg Kjær

Efterskolerne gennemfører i april et særligt Europa-Parlamentsskolevalg for at sætte fokus på Europa-Parlamentsvalget den 9. juni, som afholdes i alle EU's 27 medlemsstater. Via stemmesedlen, som sendes til skolen, kan eleverne stifte bekendtskab med de politiske partier, der stiller op til Europa-Parlamentsvalget 2024. Herunder også hvilke europæiske grupper de danske partier sidder i i Europa-Parlamentet. Vær opmærksom på, at det er muligt at få et gratis oplæg om et EU-emne ud på din efterskole, hvis der søges igennem Efterskolerne.

Skolen afholder selv valget enten digitalt eller ved fysisk afstemning på efterskolen i løbet af april. De deltagende skoler skal ved tilmelding stille med en kontaktperson, som sørger for indberetning af valgresultatet via et link, der sendes til de deltagende skolers kontaktpersoner.

Resultatet af Europa-Parlamentsskolevalget offentliggøres den 1. maj til den sidste af i alt 11 Europa-Parlamentsdebatter, der foregår på efterskolerne. Der afholdes blandt andet valgdebatter på Karise Efterskole, Eriksminde Efterskole, Dronninglund Efterskole og Skals Efterskole. Den afsluttende valgdebat med partiernes spidskandidater holdes på Rejsby Europæiske Efterskole den 1. maj kl.19-21. Der er gratis adgang til debatterne.

Se alle datoerne for Efterskolernes Europa-Parlamentsvalgdebatter her.

Skriv til international konsulent Jakob Clausager Jensen på jcj@efterskolerne.dk, hvis din skole ønsker at deltage i Europa-Parlamentsskolevalget eller søge om gratis oplæg på din skole om EU-emner.