"Der må være noget i vejen med deres forhold,” tænkte jeg, da min veninde tilbage i 2016 fortalte, at hun ville sende sin datter på en kostskole i Nordjylland. Hun kaldte det ’efterskole’. Jeg flyttede fra Californien til Danmark for 20 år siden og har lige siden skullet lære at omstille mig til en anden kultur. Men at sende sin teenager væk i et år, forstod jeg slet ikke. Mit begrænsede kendskab til kostskoler var, at de enten var et særligt uddannelsestilbud for rige forældres børn eller et tilbud til unge med særlige udfordringer.

Den næste sommer var min venindes datter, som jeg har kendt, siden hun var helt lille, pludselig forvandlet fra at være en tilbageholdende, stille pige til at stråle af selvtillid. Hun havde lige afsluttet sit efterskoleår på Ranum Efterskole College og fortalte passioneret om skolens internationale linje, sine nye venner, alt det, hun havde lært og den lange liste af mål, hun havde sat for sig selv. Vi skrev øjeblikkeligt vores datter op på venteliste til samme efterskole.

Vi havde oprindeligt planlagt at flytte tilbage til Californien, så vores to piger kunne få en international oplevelse, inden de skulle i gymnasiet. Da vores datter Anna startede på efterskole, blev det dog hurtigt tydeligt, at hun havde hungret efter et miljø som efterskolen.

Hun mødte unge fra hele landet, som levede sammen på efterskolen og rejste sammen ud i verden for at lære og skubbe grænser. Hun arbejdede i sydamerikanske landsbyer, svømmede med hvaler, fik sin første kæreste og krydsede markerne i Nordjylland med traktor for at komme til fest med efterskolevennerne. Hun fik et utal af nye oplevelser – også de hårde. Hun havde kærestesorg for første gang og måtte sige farvel til nogle af sine venner, som blev sendt hjem fra efterskolen. Men hver gang var de unge der til at støtte hinanden, og de blev guidet igennem deres livs rejse af lærere, som har prøvet det før og ved, hvad de gør.

Når hun var hjemme i weekenderne, blomstrede hun og strålede af selvsikkerhed og selvstændighed. Da hun kom hjem fra efterskole, stod det klart for os, at alt det, vi ønskede for hende ved at rejse tilbage til USA, fik hun, da hun kom på efterskole. Hun behøvede ikke flytte til et nyt land for at blive mere rummelig, nysgerrig og moden. Hun skulle bare flyve fra reden.

Om klummeskribenten
Deborah Bayer Marlow, 52 år. Flyttede til Danmark fra Californien med sin mand Jacob Marlow i 2001. Sammen har de børnene Anna og Vera, som begge har gået på Ranum Efterskole College i hhv. 2018/19 og 2022/23. Deborah er filmproducer og medejer af MARLOWFILM PRODUCTIONS og bor på Frederiksberg.