Af Claus Georg Kjær

William Ehmsen, forstander på Djurslands Efterskole, havde egentlig set frem mod en rolig weekend uden planer. Det scenarie ændrede sig meget pludseligt, da han lørdag 7. oktober kl. 7 om morgenen blev ringet op af en medarbejder fra skolen, der var i Jerusalem i Israel med 31 elever. Medarbejderen fortalte, at der var et angreb i gang i området omkring Gazastriben, og de blev i fællesskab enige om, at eleverne skulle blive på hotellet. Luftalarmer og lokale uroligheder er ikke et særsyn i Israel, men da det i løbet af formiddagen blev tydeligt, at der var tale om noget større, som inkluderede gidseltagninger og deciderede kampe omkring Gazastriben, stod det hurtigt klart for William Ehmsen og hans medarbejdere, at eleverne skulle hjem til Danmark så hurtigt som muligt.

"Via medierne kunne vi ret hurtigt konstatere, at situationen var meget alvorlig, og vi blev enige om, at eleverne skulle hjem med det samme. Jeg gik straks i gang med at kontakte Udenrigsministeriet, den danske ambassade i Israel, rejseselskab og forsikringsselskab. Allerede en time efter den første information skrev jeg til medarbejdere, forældre og bestyrelse for at fortælle dem om de mest sandsynlige scenarier, og at eleverne var i sikkerhed og havde det godt. Under resten af forløbet skrev jeg opdateringer til alle involverede hver 4.-5. time," fortæller William Ehmsen.

Forældregruppen reagerede ifølge William Ehmsen meget positivt på at blive informeret ofte og med tydelighed. Det medførte, at deres bekymringer blev skubbet lidt i baggrunden, og at de i stedet  bød ind med deres kompetencer og kontakter for at få deres børn ud af konfliktområdet.

Vær åben men udvælg informationerne
William Ehmsen var klar over, at det var vigtigt at være meget åben i forhold til strategien, men at det var nødvendigt, at han ikke lod sine egne bekymringer om, hvad der kunne ske, skinne igennem. Han opfordrede eleverne i Israel til ikke at tjekke medierne, så de selv kunne styre informationen til dem og dermed holde bekymringsniveauet lidt nede. Til alt held var wi-fi-dækningen på hotellet i Jerusalem i Israel meget ringe på det tidspunkt, hvilket gjorde det lettere at forfølge den del af strategien, fortæller han.

"Det, vi kommunikerede til vores elever, var, at der var relativt roligt i Jerusalem, som ligger et stykke væk fra Gazastriben, hvor kampene foregik. Jeg var nødt til at bevare hovedet koldt og få de rigtige ting til at ske. Jeg var selvfølgelig bekymret på mine elevers og medarbejderes vegne, men i den situation kan man ikke blive fanget i selvmedlidenhed. Det må man bare pakke væk. Der skal være plads til tvivlen, men når man har lagt en plan, må man ikke vakle," forklarer William Ehmsen.

Brug medierne aktivt
William Ehmsen brugte bevidst medierne aktivt i forløbet som en del af at nå målet om at få eleverne hurtigt hjem.

"Der var stor opmærksomhed på os i medierne, og det brugte jeg helt bevidst. Den store mikrofon, vi pludselig havde fået tildelt, gjorde det meget lettere at have med vores forsikring at gøre og åbnede nogle døre, der måske ellers ville have været lukkede. Det gjorde det lettere at presse på for en evakuering," siger William Ehmsen.

Efter et par dages planlægning med rejseselskabet og forhandling med forsikringsselskabet lykkedes det at skaffe et fly, der kunne transportere eleverne hjem fra lufthavnen i Amman i Jordan. William Ehmsen fortæller her, at det også var nødvendigt kun gradvist at afsløre transportplanerne for eleverne, hvilket inkluderede en lang bustur fra Jerusalem til Amman, så informationen ikke faldt i de forkerte hænder.

Vurder risikoen og vær forberedt på forskellige scenarier
Efter hjemkomsten fra Israel har der været en fælles debriefing om forløbet for medarbejdere og elever med akutpsykologer. Derudover har nogle enkelte ønsket individuelle samtaler med psykologer.

William Ehmsen vil ikke fraråde andre efterskoler at rejse til risikofyldte lande, men anbefaler, at man altid laver en risikovurdering på forhånd, og at der er en plan klar for forskellige scenarier, der kan opstå. Djurslands Efterskole har ikke planer om at tage til Israel igen i de næste mange år, men afviser ikke at rejse dertil igen, når der er gået en rum tid, og sikkerhedssituationen er under kontrol.

William Ehmsen, forstander Djurslands Efterskole

William Ehmsens anbefalinger til at håndtere pludseligt opståede krisesituationer:

• Vær forberedt på, hvem der tager styringen, hvis der opstår en krisesituation og overvej, om der skal være en medarbejder (gerne ledende), der er i Danmark og kan koordinere
  • Vær åben og tydelig, og fortæl, hvad der er planen
  • Hold fokus på situationen og parker dine egne bekymringer, mens det foregår
  • Kommuniker ofte med dine modtagere
  • Når den akutte krisesituation er håndteret, så inviter alle involverede til en debriefing og faciliter samtaler med professionelle; akutpsykologer mm.