Af Louise Wethke Buch

Efter sommerferien begynder planlægningen af efterskolernes deltagelse i DGI Landsstævne 2025 i Vejle, når Efterskolernes nye projektleder Lene Bruun starter 1. august. Hun skal stå i spidsen for Efterskolernes deltagelse i landsstævnet 2025, hvor flere tusinde efterskoleelever sædvanligvis former Efterskoleholdet, som afslutter med det store efterskoleshow.

For Lene Bruun er stillingen som projektleder for Efterskoleholdet til landsstævnet en perfekt blanding af alle de ting, hun har lavet indtil nu.

”Nu skal jeg for anden gang i mit liv have verdens bedste job. Mit første bedste job var som teammanager for DGI Verdensholdet, og det er fuldstændig unikt at få lignende mulighed igen,” siger hun.

’Velkommen til efterskolefamilien’
Da Lene Bruun lige var blevet ansat som den nye projektleder, fik hun en mail fra Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen, som sluttede med ordene: ’Velkommen til efterskolefamilien’. Den sætning bed Lene Bruun særligt mærke i.

”Det er noget helt særligt at træde ind i sådan et fællesskab. De værdier, efterskolerne står for, er de samme værdier, jeg står for som menneske og som leder. Det var den største motivation for at søge stillingen. Jeg vil gerne give de mange tusinde efterskoleelever, som deltager i landsstævnet, følelsen af at være en del af noget større. ’Fællesskab fødes, når jeg bliver til os’ – det er lige præcis den følelse, jeg vil være med til at give både efterskolerne og eleverne med det her kæmpe projekt,” siger Lene Bruun.

Lene Bruun kender til efterskolerne gennem sit tidligere arbejde og sine tre børn, hvor to af dem har gået på Faaborgegnens Efterskole og en på Ringe Efterskole. Noget af det, hun ser mest frem til, er at komme ud på mange af efterskolerne og møde eleverne og lærerne.

”Jeg ser rigtig meget frem til at komme ud og hilse på efterskolerne. Gymnastikefterskolerne kender mig i ret høj grad, men jeg glæder mig også til at møde alle de andre efterskoler, som bliver en del af landsstævnet, og fortælle, hvem jeg er og høre om deres visioner for landsstævnet for deres elever. Jeg ser også frem til at samarbejde med Vejle Kommune, Efterskoleforeningen og landsstævneledelsen i DGI,” siger Lene Bruun.

DGI Landsstævne bliver afholdt i Vejle 3.-6. juli 2025. Det er syvende gang, efterskolerne deltager i DGI´s Landsstævne.