Nordea-fonden har i årene 2018 – 2023 støttet udviklingen i efterskolernes køkkener og styrket efterskoleelevers læring om mad, madlavningen og madfællesskaber, gennem uddeling af midler til to forskellige kurser samt mad- og måltidsfaciliteter, der understøtter elevernes involvering, læring og fællesskaber.

DET ER IKKE LÆNGERE MULIGT AT SØGE MIDLER UNDER DENNE INDSATS HOS NORDEA-FONDEN

Skolerne siger:

"Vi søgte midler til at styrke vores arbejde med elevernes forståelse af bæredygtighed i madkulturen. Det blev til både køkkengrej og et akvaponisk anlæg. Vores indgangsvinkel er at eleverne skal opleve bæredygtighed i praksis og på den måde hente erfaringer og ideer til fremtiden. Med fondsmidlerne kom vi et stort skridt videre i det arbejde."

"Vi er så glade for vores 3 flotte højbede, med bl.a rabarber, jordbær og massevis af krydderurter som allerede vokser på livet løs udenfor køkkenvinduet! Næste forår vil eleverne f.eks selv kunne gå ud og høste rabarber, og bage kage til hele skolen."

"Hen over sommeren skal vi have etableret vores udekøkken med to pizzaovne som vi ser meget frem til at bruge, både i gastronomi undervisningen og i det daglige efterskoleliv, og til arrangementer på skolen, som f.eks den festival vi holder hvert år."

Til skoler, der har søgt og fået midler fra Nordes-fonden:
Kommende kursusforløb udbudt af Madkulturen
- Køkkentjansen under lup: maj 2023 - januar 2024
- Køkkentjansen klimakøkken: maj 2023 - november 2023
- Køkkentjansen under lup: oktober 2023 - juni 2024
- Køkkentjansen klimakøkken: september 2024 - marts 2025

Læs kursusbeskrivelser her.

Spørgsmål?
Så kontakt Madkulturens køkkentjans team
koekkentjansen@madkulturen.dk

For yderligere information eller spørgsmål kontakt chefkonsulent, Christine Sestoft, cst@efterskolerne.dk