Lovgrundlaget
Reglerne om social støtte findes i barnets lov § 32. Her fremgår det, at kommunen skal iværksætte støttende indsatser, når det vurderes at være af væsentlig betydning for barnets eller den unges behov.

Hvem kan bede om støtte?
Barnets lov er ikke en ansøgningslov. Det betyder, at efterskoler som udgangspunkt ikke selv kan søge kommunen om støtte til en elev. Loven retter sig primært mod forældre og barn.

Efterskoler kan dog – ligesom alle andre – lave en underretning til kommunen, hvis de vurderer, at en elev har behov for støtte, som barnet ikke allerede får. Forældrene kan også selv kontakte kommunen og bede om hjælp.

Kommunens rolle
Uanset hvem der henvender sig, er det altid kommunen, der beslutter, hvad der skal ske. Kommunen kan starte en afdækning efter § 19, eller lave en børnefaglig undersøgelse efter § 20.

På baggrund af disse vurderinger afgør kommunen, om barnet har behov for støtte, og hvilken form den i givet fald skal have.

Hvis der allerede foreligger en vurdering (fx PPV)

En pædagogisk-psykologisk vurdering (PPV) kan pege på sociale eller psykologiske behov, men forpligter ikke i sig selv kommunen til at handle. PPV’en kan dog være med til at udløse en afdækning eller en undersøgelse efter barnets lov.

Hvis kommunen derefter vurderer, at der skal iværksættes støtte efter § 32, skal efterskolen og kommunen i fællesskab finde ud af, hvordan støtten konkret skal tilrettelægges.

Støtte før skolestart

Efterskoler kan normalt ikke underrette på en elev, før eleven reelt er startet. Skolen skal først have et kendskab til eleven.

Da processen kan være lang – fra underretning til eventuel bevilling af støtte – anbefaler Efterskoleforeningen, at efterskoler allerede ved optagelse af elever med særlige behov tager en dialog med forældrene. Forældrene kan herefter kontakte kommunen i god tid, så støtten kan være på plads, når eleven starter.