Et flertal i Folketinget vedtog i slutningen af januar lovforslag om ændring af arbejdstidsloven. Lovforslaget betyder blandt andet, at medarbejdernes arbejdstid fremover skal registreres.

Loven, der træder i kraft 1. juli 2024, har bl.a. til formål at sikre, at lønmodtagere ikke arbejder mere end 48 timer i gennemsnit i en periode på 3 måneder. Team skoledrift og jura følger udviklingen nøje og vender tilbage, når vi har mere konkret viden om, hvordan loven skal implementeres på vores overenskomstområde.

Vi forventer, at de værktøjer skolerne i forvejen anvender til arbejdstidsstyring vil blive tilpasset, så de overholder kravene. Derfor opfordrer vi skolerne til i første omgang ikke at opsøge andre muligheder for registrering.

Beskæftigelsesministeriet har skrevet denne nyhed i forbindelse med lovens vedtagelse.