Af Peter Alkjærsig, redaktion@efterskolerne.dk
1. Bed dine kollegaer om hjælp
Du tror det måske ikke, men mange af os finder glæder og tilfredshed i at kunne hjælpe. Det er en næringskilde for motivation. Vi er stolte af vores erfaring. Så spørg løs, bed om at få hjælp og lad være med at bekymre dig over ting, som nemt kunne klares med erfaringens kraft.
2. Tal med din forstander
Jeg har stadig til gode at møde en forstander, som ikke elsker at snakke – I ved det godt, forstandere. Og de vil langt hellere snakkes med, end at du brænder ud eller går og har det skidt. Faktisk vil de bare gerne snakkes med i al almindelighed. Også selvom du er i gang med en prøveperiode eller gerne vil ansættes efter et vikariat. Du er ikke til besvær, bare fordi du viser sårbarhed.
3. Elever lærer i relationen til dig
Er du i tvivl, om din undervisning er god nok? Så husk, at den relation, du opbygger til eleverne i klasserummet, er mindst lige så vigtig. Om du husker alle detaljer i din minutiøse planlægning, betyder ikke så meget, som du måske tror. Der skal være plads i undervisningen til, at du kan være nærværende. Husk, at de anekdoter fra dit liv, du fortæller, er dannelsesfortællinger, du uformelt overleverer. De har betydning og er ikke tidsspilde.
4. Luk for Viggo (intra), når du holder fri
Du bliver ikke bedre til dit arbejde, fordi du aldrig holder fri. Vi har alle prøvet at åbne Viggo, inden vi skulle sove, og så ellers ligget søvnløs og overtænkt noget. Lad være med det. Hvis du har appen, så lad være med at have den på din forside på telefonen. Gem den lidt væk i en mappe – eller slet den og brug kun intra på computeren. Dem, som er på skolen, har den, stol på det. Det kan godt vente til i morgen med, at du tjekker.
5. Hold fast i det enkle – især i starten
I forlængelse af sidste råd: Hvis nærværet og din personlighed forsvinder i komplekse strukturer og undervisning, du ikke er tryg i, så lærer eleverne højest sandsynligt ikke så meget. Du har nok at se til i starten, eleverne er også i en efterskoleopstartsforvirringståge, så hold din undervisning relativt simpel, så både du og dine elever kan være med.
Peter Alkjærsig underviser på Eisbjerghus Internationale Efterskole, hvor han startede som nyuddannet lærer for otte år siden. Han er med til at arrangere ’Kursus for nye lærere’ og er medlem af Efterskolernes mediearbejdsgruppe. På Instagramprofilen 'Efterskolelaererliv' deler han små glimt fra efterskolelærerlivet, tanker om at arbejde med unge og gode råd og inspiration til undervisning.
1. Bed dine kollegaer om hjælp
Du tror det måske ikke, men mange af os finder glæder og tilfredshed i at kunne hjælpe. Det er en næringskilde for motivation. Vi er stolte af vores erfaring. Så spørg løs, bed om at få hjælp og lad være med at bekymre dig over ting, som nemt kunne klares med erfaringens kraft.
2. Tal med din forstander
Jeg har stadig til gode at møde en forstander, som ikke elsker at snakke – I ved det godt, forstandere. Og de vil langt hellere snakkes med, end at du brænder ud eller går og har det skidt. Faktisk vil de bare gerne snakkes med i al almindelighed. Også selvom du er i gang med en prøveperiode eller gerne vil ansættes efter et vikariat. Du er ikke til besvær, bare fordi du viser sårbarhed.
3. Elever lærer i relationen til dig
Er du i tvivl, om din undervisning er god nok? Så husk, at den relation, du opbygger til eleverne i klasserummet, er mindst lige så vigtig. Om du husker alle detaljer i din minutiøse planlægning, betyder ikke så meget, som du måske tror. Der skal være plads i undervisningen til, at du kan være nærværende. Husk, at de anekdoter fra dit liv, du fortæller, er dannelsesfortællinger, du uformelt overleverer. De har betydning og er ikke tidsspilde.
4. Luk for Viggo (intra), når du holder fri
Du bliver ikke bedre til dit arbejde, fordi du aldrig holder fri. Vi har alle prøvet at åbne Viggo, inden vi skulle sove, og så ellers ligget søvnløs og overtænkt noget. Lad være med det. Hvis du har appen, så lad være med at have den på din forside på telefonen. Gem den lidt væk i en mappe – eller slet den og brug kun intra på computeren. Dem, som er på skolen, har den, stol på det. Det kan godt vente til i morgen med, at du tjekker.
5. Hold fast i det enkle – især i starten
I forlængelse af sidste råd: Hvis nærværet og din personlighed forsvinder i komplekse strukturer og undervisning, du ikke er tryg i, så lærer eleverne højest sandsynligt ikke så meget. Du har nok at se til i starten, eleverne er også i en efterskoleopstartsforvirringståge, så hold din undervisning relativt simpel, så både du og dine elever kan være med.
Peter Alkjærsig underviser på Eisbjerghus Internationale Efterskole, hvor han startede som nyuddannet lærer for otte år siden. Han er med til at arrangere ’Kursus for nye lærere’ og er medlem af Efterskolernes mediearbejdsgruppe. På Instagramprofilen 'Efterskolelaererliv' deler han små glimt fra efterskolelærerlivet, tanker om at arbejde med unge og gode råd og inspiration til undervisning.
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Her kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev(e). Når du trykker tilmeld, giver du automatisk dit samtykke til brugen af dine data i forhold til vores privatlivspolitik.