For de fleste betyder planlægning af næste års vejledning også planlægning af brobygning. Vi ved, at mange efterskoler overvejer, om man kan gøre tingene lidt anderledes i den obligatoriske brobygning i 10. klasse.

Rent faktisk findes der nogle frie rammer i brobygningsbekendtgørelsen, der gør, at man kan opbygge brobygningsugen anderledes end den traditionelle model med 5 dage ud af huset i én uge. På den måde er der mulighed for, at I kan planlægge og gennemføre et brobygningsforløb, der bliver endnu mere læringsbaseret for eleverne. Med andre ord vil det sige, at man sagtens kan planlægge brobygningen anderledes og stadig overholde bekendtgørelsen.

Husk, brobygning er obligatorisk for elever i 10. klasse. Den er frivillig for elever i 10. årgang. Derfor kan det dog i mange tilfælde give mening, at lave brobygning for 10. årgang.
Vi har opstillet nogle eksempler på, hvordan man kan sammenstykke brobygning i 10.klasse og på 10. årgang, som lever op til bekendtgørelsen om brobygning. Se mere her.