Efterskoleforeningen er blevet gjort opmærksom på problematikker omkring elevfordeling på de gymnasiale uddannelser.
For at give elever den bedste vejledning i forhold til prioritering af uddannelser i optagelse.dk, er det vigtigt, at vejlederne er opmærksomme på følgende:

1) Alle elevens prioriteter er bindende, og eleven kan reelt blive fordelt på alle sine prioriteter. Det er med andre ord vigtigt, at eleven kun prioriterer uddannelser, som ansøgeren rent faktisk ønsker at gå på.

2) Der er stor lokal forskel på, hvad der kan lade sig gøre. Derfor opfordres eleven/forældre eller efterskolevejleder til at kontakte en KUI-vejleder, en vejleder på ungdomsuddannelsen eller eVejledning inden man udfylder ansøgningen på optagelse.dk. Desuden er det muligt at kontakte regionernes gymnasieteam. Man kan læse mere og få kontaktoplysningerne her

Læs mere om sidste års optag på baggrund af elevernes transporttider i dette dokument og brug det som rettesnor, hvis du vil danne dig et overblik over elevernes chancer for optagelse på deres prioriteter.

Du finder også mere om elevfordeling på Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside.