
Formål
Formålet med kurset er, at deltagerne:
Formålet med kurset er, at deltagerne:
- får teoretisk viden og indblik i forskning på området for at kunne analysere, reflektere over og udvikle skolens undervisning i prøvefrie forløb i krydsfeltet med nye empirisk forskning i ”skole uden prøver og karakterer”, skolens formål, efterskolernes hovedsigte og skolens eget værdigrundlag.
- kvalificerer egen praksis ved at dele og diskutere udfordringer, muligheder og dilemmaer med andre efterskolelærere.
- får inspiration til konkrete tilgange og metoder til evaluering og feedback i undervisning.
Indhold
På kursus 1 er fokus på: Skolens og efterskolens formål, elevernes motivation og evaluering/feedback.
På kursus 1 er fokus på: Skolens og efterskolens formål, elevernes motivation og evaluering/feedback.
Kurset inddrager relevant teori og forskning, sætter deltagernes praksis i spil og giver inspiration til konkrete metoder, deltagerne kan tage med hjem.
Dette kursus er første af 2 kurser. Deltagelse i kurserne er ikke afhængige af hinanden, dog anbefales det at deltage på kursus1 forud for kursus 2.
Kurset inddrager resultater og anbefalinger fra bogen ”Skole uden prøver og karakterer”, som udleveres på kurset. Bogen er skrevet på baggrund af et forskningsprojekt om prøvefrie forløb på friskoler og efterskoler.
Målgruppe
Kurset henvender sig til efterskolelærere, der arbejder med eller er i gang med at planlægge prøvefrie forløb eller reducere/fjerne karakterer. Det er en fordel, men ikke et must, hvis du/I allerede har gjort jer nogle erfaringer med prøvefrie forløb.
Indholdet af kurset er pædagogisk og didaktisk og henvender sig dermed primært til lærere og evt. pædagogiske ledere. Det kan være en fordel at være flere afsted fra samme skole, så kurset indhold kan leve videre i dialogen mellem jer.