Af Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskolerne
Selvom vi nogle gange har lyst til at slukke for strømmen af nyheder ude fra verden, så forsvinder hverken USA, Ukraine eller Grønlandsspørgsmålet. Dagsordenen er der, uanset om vi orker det eller ej.
Det er den også for vores elever. Derfor er det også vigtigt, at vi finder et sprog, hvor vi både kan beskrive en bekymring og en optimisme. For mig er politisk dannelse evnen – og lysten – til at være i verden og være aktiv i verden.
Denne tid viser os mange ting – også at der er forskel på magt og ret. Selvom du har magten, har du ikke nødvendigvis retten. Den, der har flertallet, er også ansvarlig for mindretallet, har Hal Koch formuleret det. Sådan er jeg vokset op med forståelsen af demokrati, og det er den helt afgørende forskel på det udfoldede amerikanske demokratisyn og et dansk folkestyre.
Men det kommer ikke af sig selv, og på efterskolen har vi alle muligheder for netop at sætte den helt afgørende forskel i spil. På efterskolen har vi alle muligheder for at skabe et hverdagsliv, hvor nysgerrighed til det modsatte argument er lige så vigtig som vores eget argument. Og i det hverdagsliv må indgå et ønske om, at hver enkelt elev sammen med andre kan formulere sit eget bidrag til at gøre verden til bare en lille bitte smule bedre at være i.
Det redder ikke verden, men det styrker måske vores elevers livsmod til at være i verden.
Selvom vi nogle gange har lyst til at slukke for strømmen af nyheder ude fra verden, så forsvinder hverken USA, Ukraine eller Grønlandsspørgsmålet. Dagsordenen er der, uanset om vi orker det eller ej.
Det er den også for vores elever. Derfor er det også vigtigt, at vi finder et sprog, hvor vi både kan beskrive en bekymring og en optimisme. For mig er politisk dannelse evnen – og lysten – til at være i verden og være aktiv i verden.
Denne tid viser os mange ting – også at der er forskel på magt og ret. Selvom du har magten, har du ikke nødvendigvis retten. Den, der har flertallet, er også ansvarlig for mindretallet, har Hal Koch formuleret det. Sådan er jeg vokset op med forståelsen af demokrati, og det er den helt afgørende forskel på det udfoldede amerikanske demokratisyn og et dansk folkestyre.
Men det kommer ikke af sig selv, og på efterskolen har vi alle muligheder for netop at sætte den helt afgørende forskel i spil. På efterskolen har vi alle muligheder for at skabe et hverdagsliv, hvor nysgerrighed til det modsatte argument er lige så vigtig som vores eget argument. Og i det hverdagsliv må indgå et ønske om, at hver enkelt elev sammen med andre kan formulere sit eget bidrag til at gøre verden til bare en lille bitte smule bedre at være i.
Det redder ikke verden, men det styrker måske vores elevers livsmod til at være i verden.
Læs mere
Tilmeld dig vores nyhedsbrev
Her kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev(e). Når du trykker tilmeld, giver du automatisk dit samtykke til brugen af dine data i forhold til vores privatlivspolitik.