Af Louise Grønkjær

Tirsdag løb Efterskolernes verdensmålsfestival Fælles Forandring af stablen. Godt nok ikke som den fysiske festival, der var planlagt, inden corona lukkede landet. Men som en digital festival, som flere hundrede efterskoleelever deltog i via zoom.

I spidsen for arrangementet stod fire elever fra Baunehøj Efterskole, som sendte live fra et studie på skolen, hvor de guidede eleverne gennem yoga, brandtaler, film, musikindslag, quizzer og øvrige programpunkter.

En af de fire værter er 16-årige Alba Thia Jensen. Hun er glad for, at festivalen blev til noget trods corona.

”Jeg synes, det fungerede rigtig godt digitalt. Selvom vi alle havde glædet os til at komme ud på Flakke (Flakkebjerg Efterskole, red.) og møde de andre efterskoler, var det fedt, at alt det her blev stablet på benene. Jeg synes stadig, man følte sig ret connected til de andre efterskoler, som var med. Det var virkelig en fed dag,” siger hun.

Alba Thia Jensen sætter stor pris på, at hun og de andre efterskoleelever fik lov til at afslutte deres arbejde med verdensmålene med en fejring.

”Når vi alle sammen har arbejdet med det, var det mega fedt, at vi kunne få lov til at være sammen om at holde et ’grineren’ arrangement i stedet for bare at lukke det ned med en klassisk fremlæggelse,” siger hun.

Hilsen fra udviklingsministeren
Seks efterskoler fra Sjælland deltog i festivalen, mens andre interesserede var inviteret til at se med via en livestream på Facebook. På Baunehøj Efterskole gik eleverne dagen igennem til og fra skolens ridehal, hvor der var lavet små øer, så de kunne sidde med afstand og se indslagene på en storskærm.

Alba Thia Jensen var især begejstret for nogle af de efterskolebands, som blandt andet spillede verdensmålssange. Hun fremhæver også videohilsnerne fra Verdens Bedste Nyheder, udviklingsminister Rasmus Prehn (S) og Mogens Lykketoft, der var formand for FN's generalforsamling i september 2015, da verdensmålene blev vedtaget.

”Det var fedt, at så mange ønskede os en god dag. Rasmus Prehn sagde, at det er godt, at vi har taget tid ud af skemaet, så vi kan holde festivalen. Han snakkede også om, at alle de her verdensmål er vigtige, og at det er godt, at vi er med til at fejre dem,” siger hun.

Motiverende at man kan gøre en forskel
Alba Thia Jensen har da heller ikke selv på noget tidspunkt været i tvivl om, at verdensmålene er vigtige.

”Jeg synes, det er mega vigtigt, at alle efterskoler arbejder med FN’s 17 verdensmål, for det er en væsentlig del af verden i dag.”

Der er måske nogen, der vil indvende, at verdensmålene er lidt ’fluffy’. At der er meget snak og ikke så meget handling. Hvad tænker du om sådan et argument?

”Jeg forstår godt, hvor det kommer fra, for det kan da godt virke uoverskueligt, at alle de her 17 mål skal lykkes inden 2030 – det er der jo ikke særlig lang tid til. Men på festivalen havde vi et interview med to unge piger, som snakkede om, at man ikke behøver at starte i det store. Man kan f.eks. starte med at spise mindre lød og cykle mere i stedet for at køre i bil. Det er virkelig motiverende at høre, at man kan gøre små konkrete ting, som kan bidrage,” siger hun.

Alba Thia Jensen understreger, at voksne ikke skal være så bekymrede for, om de unge bliver angste og utrygge ved at høre om verdens udfordringer.

”Man kan selvfølgelig godt blive lidt bekymret, når man hører om den globale opvarmning, men mange af os føler os bare motiverede til at gøre en forskel. Det er de færreste, der reelt er bange.”

Personlig udvikling
Udover at gøre noget godt for verden har Alba Thia Jensen på det personlige plan også lært noget af at være vært for festivalen.

”Jeg har lært at stå foran en masse mennesker. Det er virkelig givende. Jeg er glad for at have brudt den grænse ned. Det er mega fedt at stå på den anden side nu og tænke: ’Okay, jeg tog mig faktisk sammen og havde nosserne til at gøre det’.”

Se et sammenklip fra dagen her:

Verdensmålskartotek

På festivalen tirsdag lancerede Fælles Forandring et verdensmålskartotek, hvor du kan se, hvad forskellige efterskoler gør for at leve op til verdensmålene. Find det på Fælles Forandrings hjemmeside.