28. maj 2020

Torben Vind Rasmussen til efterskolerne: I er pionerer i coronaland

Det kan være en hårfin balance at sikre en god efterskolehverdag, uden at medarbejderne bliver politibetjente, skriver Torben Vind Rasmussen i et brev til medlemmerne.

27. maj 2020

”Det var virkelig en fed dag”

Tirsdag markerede efterskoleelever deres engagement i FN’s verdensmål, da festivalen Fælles Forandring løb af stablen digitalt. Vi har spurgt en af de fire elever, som var værter for festivalen, hvad hun fik ud af dagen.

26. maj 2020

Syv gode råd om at tage ansvar for hinanden

Hvis vi vil lære unge mennesker at tage ansvar for andre, skal vi øve det sammen med dem. Få gode råd og øvelser til undervisningen fra den bogaktuelle sociolog Anette Prehn.

Deltag i Efterskolernes fotokonkurrence

Kan du tage de rette billeder til Efterskoleforeningens frokoststue? Så kan du være med i konkurrencen om at vinde en flot præmie.

Lene Tanggaard: Krisetider gør os kreative

På en forfærdelig trist baggrund er hele vores verden med et snuptag blevet et kæmpe laboratorium for opfindsomhed og kreativitet. Det gælder også efterskoleverdenen, skriver Lene Tanggaard i denne klumme.

25. maj 2020

Zainab blev familiens første efterskoleelev

Zainab Qureshi måtte kæmpe hårdt for at komme på efterskole. Både fordi hendes familie var imod det, og fordi de ikke havde råd. Morens besøg på skolen og et stipendium banede vejen for efterskoldeopholdet.

20. maj 2020

"Jeg har haft sommerfugle i maven"

Mandag slog Brøruphus Efterskole atter dørene op for sine 180 elever. Selvom himlen åbnede sig over Østjylland, netop som eleverne ankom, var gensynsglæden ikke til at tage fejl af. Vil har lavet en billedfortælling fra dagen.

20. maj 2020

”Det er mærkeligt, men også dejligt at være her igen”

Eleverne blev hilst velkommen hjem med luftkrammere, ensretningspile, gensynsdanse, afstandskrav, fællessang og kæresteregler, da Kastanievej Efterskole mandag endelig måtte åbne igen.

Respekt for forskellighed

Efterskolernes formand, Torben Vind Rasmussen, understreger vigtigheden af at respektere, at ansatte og efterskoler har forskellige tilgange til genåbningen.

19. maj 2020

Fælles Forandring inviterer til digital verdensmålsfestival

På grund af COVID-19 er Fælles Forandrings tre fysiske verdensmålsfestivaler aflyst. Til gengæld inviteres landets efterskoler til en digital version af verdensmålsfestivalen 26. maj.

19. maj 2020

eSportligaen afholder stort online LAN for efterskoler

Efterskolerne kan nu melde deres elever til StayHomeLAN i den kommende weekend. Arrangementet er gratis og afholdes i regi af eSportligaen.

15. maj 2020

God genåbning til alle!

En hilsen til alle efterskolefolk fra Efterskolernes formand Torben Vind Rasmussen.