OBS! Find nyeste information om om skolelukninger her.

Kære forældre

Lige nu sendes tusindvis af unge mennesker hjem fra landets 240 efterskoler. Vi ved, at mange af dem græder, og vi græder med dem.

I Efterskoleforeningen bakker vi fuldt ud op om myndighedernes anbefaling om at lukke alle landets skoler ned, og derfor har vi bedt alle efterskolerne om at følge folkeskolerne og ungdomsuddannelserne og altså også lukke – i første omgang de næste to uger.

Vi ved, at efterskolerne lige nu er de unges hjem – og nogle vil mene, at man derfor skal lade eleverne blive på skolen. Sundhedsmyndighederne er dog ikke i tvivl – eleverne skal hjem, og det råd følger vi. Dog med det forbehold at elever, der ikke har mulighed for at rejse hjem eller til kontaktfamilie, skal have mulighed for at blive på skolen med nødvendigt tilsyn og gerne undervisning. Det kan f.eks. være elever fra udlandet.

Vi opfordrer skolerne til at gennemføre så meget undervisning som muligt som virtuel undervisning, ved hjælp af opgaver og lignende. Det vil I høre mere om fra jeres efterskole.

Vi ved, at de unge mennesker vil have lyst til at søge sammen i små fællesskaber, når de ikke kan mødes i det store. Vi opfordrer på det kraftigste til, at de unge ikke bør mødes i større grupper, mens de er hjemme. Dette gælder selvsagt også i forhold til venner uden for efterskolen. Sådan kan vi mindske smitte, og vi håber, at I forældre vil bakke op om det.

Jeg er sikker på, at lige netop efterskolerne har en evne til at skabe et endnu mere intensivt og stærkt forår på skolerne, når vi er ovre denne undtagelsessituation. Vi glæder os til at tage imod jeres unge mennesker – forhåbentligt inden alt for længe.

Med venlig hilsen Torben Vind Rasmussen, formand for Efterskoleforeningen

Til forældre til Grønlandske efterskoleelever i Danmark