På sekretariatet har vi hørt fra de første skoler, der tirsdag har fået testet elever og medarbejdere af Falcks testteams. Og vi har heldigvis fået positive tilbagemeldinger på testforløbet. Det samme gælder for elevernes tilbagekomst til skolerne. Elever og forældre har haft helt styr på dokumentation for negative testresultater.

Vi er bekendt med, at der fra andre regioner er taget kontakt til skolerne med henblik på en forestående genåbning af flere efterskoler. Disse regioner ønsker at være på forkant med at planlægge testforløbene ude på skolerne. Vi stiller os til rådighed og tilbyder at deltage i møder mellem regioner og skoler, hvis det ønskes.

Bemærk, at efterskolerne i den første fase ikke selv skal rekvirere testkits, ligesom de ikke skal træffe aftale med testudbydere.

Når elever ankommer til skolen efter genåbning, gælder følgende:

• I den første uge gælder testsvaret, som eleverne medbringer ved ankomsten, som første test i opstartsugen. Der skal altså kun gennemføres én supplerende test på skolen i den første uge
  • I de kommende uger vil det være tilstrækkeligt med to tests, selv om retningslinjerne omtaler testresultater, der ikke må være mere end 72 timer gamle

Endelig har vi fået en række henvendelser om testproceduren, som vi giver svar på her:

• For elever på 14 år og derunder skal forældrene give samtykke. Her er en mail fra forældrene tilstrækkelig, og i mailen skal der stå, at samtykke gælder for resten af skoleåret. Har forældrene ikke samme bopæl, kan bopælsforælderen alene give samtykke. Også i tilfælde af fælles forældremyndighed
  • Hvis medarbejderne ikke kan benytte skolens testtilbud, skal de selv sørge for at blive testet. Her skal medarbejderen have tildelt tid til at blive testet og kan få rimelige transportomkostninger dækket. Vi opfordrer til klare aftaler, så der ikke opstår misforståelser
  • Hvis medarbejderen efter eget valg ikke ønsker at benytte skolens testtilbud, kan medarbejderen ikke gøre krav på tid og dækning af transportomkostninger
  • For elever, der ikke ønsker at blive testet på skolen, er det forældrenes ansvar at sørge for transport til og fra teststedet og for, at dokumentation for testresultat foreligger, så eleven kan fremvise det på skolen.

I slutningen af uge 9 vil vi sende en survey ud til de genåbnede skoler for at indsamle erfaringer, som vi kan dele med de skoler, der ikke er åbnet endnu. Vi håber, at alle skolerne vil besvare spørgeskemaet.