Af Claus Georg Kjær

Der har været rift om at deltage i Efterskolernes udviklingsprojekt om bud på, hvordan 10. klasse på efterskolerne skal tage sig ud i fremtiden. Hele 10 % af efterskolerne har ansøgt om at blive en del af projektet, men i sidste ende var der kun mulighed for, at 15 skoler kunne deltage.

De 15 skoler er:
Bramming Gymnastik- og Idrætsefterskole, Brejninggaard Efterskole, Dronninglund Efterskole, Efterskolen Ådalen, Farsø Efterskole, Halvorsminde Efterskole, Hørby Efterskole, Københavns Idrætsefterskole, Ladelund Efterskole, Løgumkloster Efterskole, Musikefterskolen i Humble, Nørbæk Efterskole, Skyum Idrætsefterskole, Svendborg Efterskole og Waldemarsbo Efterskole.

Formålet med projektet er at forbedre rammerne og indholdet for efterskolens 10. klasse ved at udvikle boglighed, praksisfaglighed og medborgerskab i undervisningen. Det samlede projekt skal munde ud i en håndfuld bud på nye modeller for efterskolens 10. klasse beskrevet på baggrund af de deltagende skolers lokale udviklingsprojekter. Modellerne vil danne baggrund for en intern politisk og pædagogisk diskussion i skoleformen.

Den 11. april bliver de deltagende skoler inviteret til en introduktionsworkshop på Brogaarden i Middelfart. Selve projektet indledes ved det nye skoleårs start i august 2024. De første resultater og evalueringer ventes at være klar omkring årsmødet i foråret 2025.